Waarom de Apple Watch wél kan slagen

2015-03-09 15:03:56 SAN FRANCISCO - De nieuwste gadget van Apple, de Apple Watch, is per 24 april verkrijgbaar en gaat op 10 april in de voorverkoop. Dat maakte Apple-topman Tim Cook maandag bekend tijdens het speciale persevenement van de techgigant. Het is nog onduidelijk wanneer het horloge in Nederland beschikbaar is. EPA/APPLE / HANDOUT EDITORIAL USE ONLY, NO SALES Foto EPA

Zal de Apple Watch, die maandag aangekondigd werd, slagen waar andere horloges tot nu toe faalden? Wordt de smartwatch een massaproduct of wacht dit speeljuweeltje hetzelfde lot als, pak ’m beet, computerbril Google Glass?

De techwereld lag gisteravond weer aan Apples voeten, tijdens de tweede presentatie van de Apple Watch. Een ‘slim’ horloge waarmee het techbedrijf verandert in juwelier en modemerk.

Met alleen een telefoon, een tablet en een laptop ben je er nog niet: volgens Apple is er nog ruimte voor een extra scherm om je pols. Dat denken meer fabrikanten, maar tot nu toe stelt de smartwatch-markt weinig voor; er zijn horloges van Samsung, LG en Sony uitgekomen en het grootste verkoopsucces is de Pebble met z’n simpele zwartwit-scherm. Tot nu toe heeft dit voormalige Kickstarterproject 1 miljoen exemplaren verkocht.

Analisten raadpleegden hun glazen bol en dachten dat Apple wel 10 miljoen Watches zou kunnen verkopen dit jaar. Zij baseren zich op de verwachting dat Apple-fans sowieso elk apparaat van de fabrikant zullen kopen - of het nu goed is of niet. Apple had veel details over de Apple Watch al in het najaar van 2014 aangekondigd, in de hoop app-ontwikkelaars warm te maken voor een polsvriendelijke app. 

Duurder dan je telefoon

Apple hield vandaag een mediapresentatie zonder veel verrassingen. De belangrijkste vragen die nog niet beantwoord waren gingen over batterijduur (“een dag lang”, verder geen details) waterbestendigheid (niet mee douchen of zwemmen) en vooral de prijs.

Houd je vast: die begint bij 399 euro voor het aluminium sportmodel (er zijn versies van 38 mm en 42 mm breed). Daarna 649 euro tot 1.249 euro voor de stalen versie en minstens elf mille voor de gouden Apple Watch Edition. De duurste versie kost rond de 16.000 euro.

De Apple Watch is vanaf 24 april te koop. Voorlopig niet in Nederland, wel in Duitsland.

Schermafbeelding 2015-03-09 om 19.43.25

Wat tijdens de tweede presentatie opvalt is dat de bediening van de Apple Watch simpeler is dan die van concurrerende platforms, met name Android Wear. Je kunt met de Digital Crown (een draaiknop aan de zijkant) vrij eenvoudig navigeren. De vergelijking met het clickwheel, het succesvolle draaiwiel van de iPod, dringt zich op. Ook de aanraakbesturing op het horlogescherm lijkt beter uitgedacht dan dat wat concurrenten tot nu toe te bieden hebben.

Hoge prijs voor die kleine momentjes

Complexe taken uitvoeren met minder opties of verwarrende keuzes, dat is waar Apple doorgaans in uitblinkt. Zoals Apple het omschrijft is de Watch is er voor de “kleine momentjes” in je leven waarvoor je je telefoon niet meer uit je binnenzak hoeft te halen. Zoals mobiel betalen of de garage op afstand open doen. Opzienbarend nieuwe Watch-apps liet Apple niet zien; softwareontwikkelaars zullen wellicht de kat uit de boom willen kijken voordat ze tijd en moeite steken in een nieuw platform. In tegenstelling tot de introductie van de iPad in 2010 is er geen groep bestaande iPhone-apps die moeiteloos op de Watch zal draaien.

Waarom deze Watch wel zou kunnen slagen

Afgezien van de zwoele stem van hoofddesigner John Ive die de commercials van elk nieuwe Apple-apparaat tegenwoordig inspreekt; Apple lijkt meer tijd en energie gestoken te hebben in de ontwikkeling van een eigen horlogeplatform dan concurrenten als Sony, LG of Samsung. De Apple Watch werkt alleen samen met de iPhone. Je kunt dat als een nadeel beschouwen, maar juist die beperking maakt de ontwikkeling minder complex. Het gesloten Apple-wereldje schept extra mogelijkheden voor meer geavanceerde horlogefuncties. Het belangrijkste voordeel dat Apple heeft: met 700 miljoen verkochte iPhones creëerde het een trouwe schare klanten. Daarnaast vormen de 450 Apple Stores een enorme winkelketen waar het afgelopen kwartaal 120 miljoen mensen binnen liepen.

Het kan nog intiemer

Maar ja, die Watch blijft een prijzige gadget die dezelfde dingen doet als je smartphone. Apple doet er alles van om de nieuwe telg van de Apple-familie te verkopen als een apparaat dat je niet nodig hebt maar toch wilt hebben. Een technisch ‘juweel’. Het is geen ”gadget die je bij je draagt maar het meest persoonlijke apparaat op aarde, dat je op je huid draagt.” Nog intiemer: op elkaars horloge boodschappen en krabbels versturen via Digital Touch. Een nieuwe manier om te communiceren. En, aldus Apple-baas Tim Cook, gesprekken voeren via je pols. “Dat wilde ik al sinds ik vijf was.”

Een goedkoper alternatief

Meer dan 400 euro voor een herenhorloge, dat is niet voor alle mensen weggelegd. Concurrenten met Android Wear zullen meeliften op de aandachtsgolf die Apple nu creëert voor ‘de pols’ als extra scherm. In het kielzog van de Apple Watch presenteren zij zich als goedkoper alternatief. Want er zijn simpeler oplossingen om notificaties op je pols te bekijken, zoals de Pebble Time die het 10 dagen volhoudt op een volle accu.

Ondanks de hype rondom slimme horloges, wie verkoopcijfers als die van de smartphone verwacht (1,2 miljard exemplaren in 2014) zal sowieso teleurgesteld worden. De Apple Watch is alleen geschikt als accessoire voor de iPhone - en dat beperkt de doelgroep tot ongeveer 15 procent van de bellende wereldbevolking.

Het slimme horloge lijkt wel een langer leven beschoren dan een computerbril voor consumenten, zoals Google Glass. Het is misschien onbeleefd om om de haverklap op je horloge te kijken, maar smartwatches zijn in het dagelijks gebruik veel minder omstreden dan een bril met camera.

Gouden laptopje erbij

Een andere aankondiging die Apple deed: een nieuwe Macbook met een 12 inch Retina scherm. Dat apparaat heeft een nieuwe trackpad met drukgevoelige aanraakbesturing. Als we ontwerper Jony Ive moeten geloven is het één kilo puur computergenot, verkrijgbaar in drie kleuren. Waaronder goud - passend bij de 18 karaats gouden Apple Watch. Instapprijs: 1449 euro.

Ook de prijs van de Apple TV mediabox daalt (van 99 naar 69 dollar). Dat is nog altijd meer dan concurrenten als Google Chromecast. Apple maakte verder bekend een overeenkomst te hebben gesloten met betaalzender HBO, die zijn streamingdienst HBO Now in de Verenigde Staten exclusief beschikbaar maakt voor gebruikers van Apple TV, iPhone, iPad en iPod.

    • Marc Hijink