Deze stukken over de Apple Watch moet je gelezen hebben

Apple CEO Tim Cook speaks about the Apple Watch during an Apple event at the Flint Center in Cupertino, California, in this September 9, 2014 file photo. Cook is expected to announce details of the first product developed under his leadership, a watch that Apple hopes will transform the market of wearable technology. REUTERS/Stephen Lam/Files (United States - Tags: SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS) Foto Reuters

Vanaf 24 april ligt hij dan echt in de winkels: de smartwatch van Apple. Ook wel, de Apple Watch. Gisteravond gepresenteerd op een (zoals altijd) groots opgezet Apple-evenement, waar ook terloops nog even een nieuwe MacBook en een samenwerkingsverband met betaalzender HBO werden aangekondigd.

Zelf schreven we na Apple’s media-evenement over de vraag of de Apple Watch een succes gaat worden of, net als Google’s Glass, uiteindelijk toch stilletjes van het toneel zal verdwijnen.

Deze stukken over de nieuwste toevoeging aan het Apple-imperium vielen op bij onze buitenlandse collega’s:

The Verge: Apple is nu officieel een luxemerk

Volgens technologiesite The Verge heeft Apple zichzelf gisteren opnieuw uitgevonden. Als luxemerk:

“Privilege describes what Apple showed on the stage in Cupertino. In the MacBook and Apple Watch, we see items designed for those who don’t desire functionality so much as fashion. It would be a privilege to own them. [...] Apple has sought to establish itself as a luxury company for years. It has. This is what a luxury company looks like, a gold-encrusted, ultra-elegant, ritzy-priced cross-stitch of fame and rare earth materials. In Apple products, everything is better. Steel isn’t just steel, it’s Apple Steel, multiples better than the other junk. A table isn’t a table, it’s a custom Apple Watch showcase display.”

Lees het hele artikel hier.

Business Insider: Beleggers zitten duidelijk ook te kijken

Business Insider besloot nauwgezet te volgen wat de koers van het aandeel Apple deed tijdens de presentatie van gisteren, met opvallende resultaten:

Afbeelding Business Insider

Afbeelding Business Insider

Lees het hele artikel hier.

Bloomberg: Wat betekent de (luxe) smartwatch voor de Apple-winkels?

Bloomberg vraagt zich af of de huidige indeling van de gemiddelde Apple Store wel afdoende ingericht is op de verkoop van een luxeproduct als de gouden Apple Watch Edition:

“The current setup of open space, bare wood floors, and communal tables doesn’t provide the discretion and exclusive air that buyers of expensive timepieces expect.”

Foto EPA

Foto EPA

Lees het hele stuk hier.

Vox: Apple Watch wordt lastig om te verkopen

Volgens Vox wordt de Apple Watch de grootste uitdaging voor Apple tot nu toe. Reden? Niet eerder verkocht het bedrijf een gadget die mensen konden passen:

” As Reuters reported, CEO Tim Cook summed up the challenge as follows: “We’ve never sold anything as a company that people could try on before.”

Lees het hele stuk hier.

En tot slot, Gizmodo over de nieuwe MacBook: Adembenemend en vederlicht, maar…

Want hoewel het merendeel van de aandacht gisteren uitging naar het horloge, mag de nieuwe MacBook er volgens techblog Gizmodo ook zijn. Alleen dat keyboard…

“I just lifted Apple’s gorgeous new MacBook with a single hand. For a moment, it felt like I was holding nothing at all. It’s so light. [...] And oh gosh is it gorgeous. [...] The keyboard on this new MacBook makes me want to cry a little. Like the rest of the machine, it’s so thin… but when it comes to keyboards, thin is usually bad. And as hard as Apple tried to create a fancy new type of keyboard switch to make a thin keyboard work well, this one felt pretty iffy to my experienced laptop reviewer fingers.”

Lees het hele artikel hier.

    • Harrison van der Vliet