Stoelendans bij Alibaba na schandaal

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Bij Alibaba vindt momenteel een stoelendans plaats in de toplaag, schrijft The Wall Street Journal. Dat zou best eens te maken kunnen hebben met een recent schandaal: de vele tientallen miljoenen namaakartikelen die verkocht werden op de sites van de Chinese internetgigant.

Volgens ingewijden zou Wang Yulei, die aan het roer stond van Tmall.com, van die positie verwijderd zijn. Wang zou nog wel werkzaam zijn binnen Alibaba, maar hoe is onduidelijk. Daarnaast wordt de voormalige president van Taobao, Jeff Zhang, doorgeschoven naar een andere positie waar hij meerdere verkoopsites kan overzien. Volgens The Wall Street Journal probeert Alibaba zich met een berisping en meer toezicht te wapenen tegen nieuwe schandalen.

Robots voor grotere televisies

Hyundai Heavy Industries is als eerste begonnen met de ontwikkeling van robots die steeds groter wordende LCD-tv’s kan tillen, meldt Yonhap. Dat klinkt suf, maar de grootste robotfabrikant van Zuid-Korea voorspelt dat China staat te trappelen om deze mechanische beunhazen aan te kopen. De groeiende middenklasse in het verre buurland heeft steeds grotere beeldschermen in de woonkamer staan.

De nieuwe robot van Hyundai moet LCD-schermen van meer dan 3,4 bij 2,9 meter kunnen dragen en deze tot 6,9 meter van de grond kunnen tillen. Daarnaast moet de mechanische arbeidskracht ook 10 procent sneller kunnen werken dan zijn huidige voorganger.

Volgens Hyundai lieten Chinese fabrikanten na een demonstratie recentelijk weten zeker honderd robots te willen kopen. Met deze aankoop behoudt het Japanse bedrijf naar eigen zeggen het aandeel van 40 procent op de wereldwijde markt voor industriële robots.

Staatsbedrijven China moeten transparanter

Chinese spoorwegmaatschappijen gedragen zich steeds agressiever in het buitenland om terrein te winnen, meldt Asia Nikkei Review. Dat doen de bedrijven met steun van Beijing. Maar hun zaakjes zijn niet altijd even transparant of zuiver op de graat.

Naar schatting gaat er de komende vijf jaar zo’n 205 miljard dollar om in de mondiale treinmarkt. Spoorwegmaatschappijen uit alle hoeken van de wereld willen daarvan profiteren. Ook Chinese bedrijven.

In november kondigde staatsbedrijf China Railway Construction aan dat het een contract had om in Mexico de eerste hogesnelheidslijn van het land aan te leggen. Maar deze order werd geschrapt na beschuldigingen van omkoping en corruptie. Volgens Asia Nikkei Review vormt daarom langzaam het beeld dat Chinese staatsbedrijven niet transparant genoeg zijn om de lucratieve markt voor internationale spoorwegen te betreden. Een kwalijke zaak voor de internationale handelsbelangen van China.