McDonald’s blijft de keten die Amerika dik maakte

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Is McDonald’s het bedrijf dat Amerikanen heeft vetgemest? Het grote publiek denkt van wel. De plannen om de noodlijdende fastfoodketen weer populair te maken, stranden daarom denkt Bloomberg.

In juli kondigde McDonald’s aan om in achttien maanden tijd het bedrijf en het imago te veranderen. Zo verdwijnt de Quarter Pounder van het menu, mogelijk ook de iconische Big Mac en is de toekomst voor de olijke Ronald McDonald onzeker. De restaurantketen zet stevig in op een nieuw imago: gezonder, moderner en meer als concurrent Chipotle. Het bedrijf huurde zelfs een Mythbuster in om onappetijtelijke geruchten te ontkrachten.

http://youtu.be/wXgSnUmhdws?list=PLKkYatWHDPati4h9DZe2WWc--7ih_pBbJ

Maar de strategie van McDonald’s lijkt niet te werken. Volgens The New York Times blijft het dikmakende imago het bedrijf achtervolgen. En dat is te zien aan cijfers die gisteren gepresenteerd werden. Daaruit bleek dat de verkoop op Amerikaanse locaties met 4 procent daalde in februari. Wereldwijd was dat 1,7 procent. Een slechte start voor de nieuwe CEO Steve Easterbrook, schrijft Bloomberg. Het worden een paar roerige en onzekere maanden voor hem en McDonald’s.

Maar waarom nou die Apple Watch?

Business Insider had maar een vraag voorafgaand aan de presentatie van de Apple Watch: waarom bestaat hij? Die vraag werd volgens het zakenmedium gisteren niet beantwoord, al lichtte de techgigant wel een tipje van de sluier.

In tegenstelling tot de iPod, de iPhone en de iPad was het niet zo duidelijk waarom een Apple Watch een toevoeging moet zijn aan ons leven. Maar volgens Business Insider had vice-president Kevin Lynch een kleine reden daarvoor: “Het gebruik van Apple Watch draait om korte interacties, van enkele seconden”.

Apple Watch werkt onder andere met Instagram, berichtendienst WeChat en Uber. Daarnaast zijn de functionaliteiten te vergelijken met een iPhone light. Business Insider denkt dat het horloge een katalysator zal zijn voor nieuwe diensten die - zoals Instagram - niet bestonden voordat de iPhone überhaupt gemaakt werd. De Apple Watch is niet zomaar een leuk hebbeding voor consumenten maar moet een nieuwe motor voor innovatie worden.

Obama wil meer IT-personeel opleiden

Onder Obama daalt het aantal werklozen, maar de lonen voor Amerikaanse banen loopt nog altijd achter. Daar wil het Witte Huis verandering in brengen, schrijft Techcrunch.

De meeste vacatures in de Verenigde Staten zijn te vinden in de ICT-sector. Obama wil met een nieuw initiatief genaamd TechHire in samenwerking met onder andere hogescholen en universiteiten Amerikanen al vroeg kennis laten maken met zaken als software ontwikkeling en digitale veiligheid. Hiermee wil de regering ervoor zorgen dat de beroepsbevolking beter voorbereid is op de toekomstige behoeftes van de banenmarkt maar er ook voor zorgen dat mensen meer kans maken op een doorgaans veel beter betaalde baan in de ICT.

    • Hans Klis