Katy Perry-show parade aan symboliek: NRC geeft drie ballen

Concert van Katy Perry in de Ziggo Dome. Foto Andreas Terlaak

De dertigjarige popster heeft haar sporen al lang en breed verdiend. Haar nummer 1-hits zijn bijna niet meer bij te houden en ze is met afstand de populairste beroemdheid op Twitter, met 66 miljoen volgers. Afgelopen februari deed ze de traditionele Halftime Show tijdens de Super Bowl. Gisteren stond Katy Perry met haar ‘Prismatic World Tour’ in de Ziggo Dome. NRC was erbij en geeft het concert drie ballen.

Het in oktober 2013 uitgebrachte album Prism is het vierde studioalbum dat de superster uit heeft gebracht. De singles ‘Roar’ en ‘Dark Horse’ werden wereldhits en passeerden natuurlijk gisterenavond de revue. Naast de dansende neon-krijgers, lichtgevende pakjes en de rookwolken, was er ook plaats voor rust. Katy Perry zong midden tussen het publiek een tedere, akoestische versie van het nummer ‘Love Me’. Waarna ze de zaal opriep vooral “van zichzelf te houden”.

Katy Perry in de Ziggo Dome: drie ballen

Fans moesten even geduld hebben, want het was namelijk vier jaar geleden dat Katy Perry Nederland aandeed voor een concert. Dat haar populariteit er in vier jaar tijd niet minder op geworden is, blijkt wel uit de kaartverkoop; de show was binnen no-time uitverkocht en ook vanavond treedt Perry daarom nog op in de Ziggo Dome. NRC-muziekrecensent Hester Carvalho zag in de uitverkochte zaal vooral het spektakel er omheen:

De eerste delen van de ruim twee uur durende show sloegen door in kleurigheid en angst voor de verveling: choreografieën vielen weg tegen de hyperactieve filmbeelden, neonverlichte speren en hanenkammen van de dansers benamen het zicht op de zangeres.

Dat het aan ‘special effects’ niet ontbrak tijdens het optreden, is wel te zien aan het nummer ‘Roar’ waar de eerste beelden van op internet verschenen zijn:

Meer filmpjes van Katy Perry in de Ziggo Dome bekijk je op YouTube

‘Parade aan symboliek’

Alle glitter en glamour tekent natuurlijk Katy Perry, maar gisteren werd het misschien allemaal wat veel volgens Carvalho.

Iedereen rende en verdween in gaten in het podium – waar Perry vervolgens uit oprees op de rug van een gouden ‘paard’ (gevormd door dansers) dat op zijn beurt werd verzwolgen door een piramide, waarna de laserstralen weer ronddoolden en vonkenregens spatten. Langzaam drong zich de vraag op wat de zangeres met deze parade aan symboliek wilde overbrengen.


Lees ook in NRC Handelsblad: Katy Perry-show gered door katten (€) door Hester Carvalho.

Overige Recensies zijn lovend

Joris Belgers van Trouw schrijft dat Katy Perry “de overtreffende trap van pop is”:

Een avondje Katy Perry draait niet om muziek - hoe vernuftig sommige van haar popklassiekers ook in elkaar zitten. Deze avond is het vol gas plezier. Dat kunnen zuurpruimen oppervlakkig noemen, maar ontzettend leuk is het allemaal wel.****

Hans van Lissum van Het Parool schrijft dat het optreden zo in elkaar zit, dat het publiek zich geen ‘nanoseconde’ kan vervelen.

Zo flitst en knalt de avond voorbij. In twee uur zien we 3D-projecties met flakkerende driehoeken, duizelingwekkende tijgerkoppen en exploderende piramides. Vuurwerk schiet uit gitaarhalzen, rookkanonnen draaien overuren en het podium blijkt een soort cakewalk te zijn, vol lopendebanden en draaiende schijven.****

Gijsbert Kamer van de Volkskrant schrijft dat Perry goed opende. De nummers klonken uitstekend en opgewekt, tot de show op de helft was:

Twitter avatar gijsbertkamer Gijsbert Kamer Spectaculair eerste uurtje Katy Perry, maar wat zakte de boel toen dramatisch in @ZiggoDome

Bij Perry zagen we adembenemende acrobatiek, trapezewerkers en een Perry die in Walking On Air ook echt in de lucht door de zaal leek te wandelen. Maar na een uur zakte alles op een curieuze manier in. Perry ging op het puntje van de catwalk midden in de zaal staan, alsof ze even van het filmdoek wilde stappen, en begon te praten en akoestisch begeleid wat te zingen. Wezenloos gebabbel, en een slap gezongen The One That Got Away, dat bij elkaar een half uur in beslag nam.***