Hoe Campari ook jou aan de Aperol probeert te krijgen

Foto Campari

Zat je dit weekend alweer op het terras? Aan de Aperol toevallig? Het merk is in Italië al een tijdje behoorlijk populair en als het aan moederbedrijf Campari ligt, dat vandaag met jaarcijfers komt, verovert het binnenkort ook de rest van de wereld.

Dat is niet zonder reden: Aperol is belangrijk voor Campari. De inkomsten van het bedrijf komen in de eerste drie kwartalen van 2014 voor ongeveer elf procent bij het drankje vandaan.

Tien jaar geleden was Aperol vooral populair in Italië (meer dan 90 procent van de inkomsten). Inmiddels loopt de verkoop in onder andere Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk ook niet slecht.

Dit is hoe het bedrijf ook jou aan de Aperol probeert te krijgen.

1. Aperol Spritz, ready-to-drink

Een cocktail van Aperol, Prosecco en water met bubbels. Maar dan in een flesje, oftwel: 0 effort … Aperol Spritz. In februari 2011 werd het product in Italië en buurland Oostenrijk gelanceerd in een flesje van 17,5 cl. In de daaropvolgende jaarverslagen wordt nauwelijks over het product gesproken, behalve dan dat het “succesvol” gelanceerd zou zijn in België en Nederland.

2. Training voor barmannen

Als je wilt dat je drank verkoopt, moet je wel zorgen dat barmannen weten dat het bestaat. En dus traint Campari wereldwijd barmannen in het maken van onder andere de Aperol Spritz.

Zelf geïnspireerd geraakt? Dan heeft het bedrijf een cursus voor je: het Passion Worksproject aan de Campari Acadamy.

3. Een goede sponsordeal

Sinds begin vorig jaar is Aperol sponsor van de Engelse voetbalclub Manchester United.

Geen slechte keuze, zo blijkt uit cijfers van de Britse supermarktketen Waitrose. In het afgelopen jaar zou de verkoop van het drankje in winkels van Waitrose met 800 procent gestegen zijn. In het interim jaarverslag, na de eerste negen maanden van 2014, noemt Campari echter nog geen cijfers over de verkoop in het Verenigd Koninkrijk.

4. En verder duimen voor mooi weer

Bij een aperitief hoort mooi weer, zo beredeneert Campari. En de verkoopcijfers bevestigen dat. Tijdens de mindere zomer in 2013 in Duitsland viel de verkoop wat tegen. Een Aperol Spritz drinken we toch het liefst in het zonnetje op een terras. Of zoals Andrea Conzonato, marketing directeur van Campari, het eerder formuleerde:

“The drink is extremely social. It’s about getting together in the piazza before dinner.”

In Nederland wil het tot nu toe nog niet echt lukken met het drankje. Maar wie weet wordt het dit jaar wel dé zomer van Aperol.