Deze underdogs maken kapot veel herrie

De Pools-Nederlandse rapper Mr. Polska en zijn producer Boaz wonnen prijzen en sleepten miljoenen clipviews binnen. Maar Boaz wil meer dan dat. Hij wil doorbreken in Amerika. Het scheelde weinig of de producer had niet meegewerkt aan het nieuwe album van Mr. Polska.

Mr. Polska (25), links, en producer Boaz van de Beatz (26) Foto Willem de Kam

Ze hadden een paar jaar de nationale urban scene op slot met dampende dansvloerkrakers als ‘Krokobil’ en ‘Hausa Wausa’. Mr. Polska (25), een kleine, flamboyante Pools-Nederlandse rapper, en producer Boaz van de Beatz (26), die om zijn energieke, van genre naar genre flitsende beats inmiddels internationaal wordt geroemd.

Maar het scheelde weinig of Boaz had niet meegewerkt aan $noller, het tweede album van Mr. Polska. „Ik had mijn hoofd eigenlijk al gereserveerd voor Engelstalige muziek”, zegt Boaz in een koffiezaak in Rotterdam, de stad waar hij en Mr. Polska wonen. Het moment waarop hij besloot uit de Nederlandstalige scene te stappen, herinnert hij zich precies: „Ik zat in de auto en realiseerde me dat we op weg waren naar een plek waar we al vier keer waren geweest. Ik dacht: dit is niet mijn leven.”

Eerst terug naar de jaren nul. De rapper en producer ontmoetten elkaar op de Herman Brood Academie, een mbo-beroepsopleiding voor muzikanten. Boaz stuurde Mr. Polska via msn een beat en de rapper stuurde hem binnen een week een in elkaar gesleutelde videoclip terug.

Mr. Polska was enthousiast. Wanneer hij op meer traditionele hiphopbeats rapte, had hij het gevoel dat er strikte regels waren over hoe hij moest rappen. „Ik had het over mensen en maskers, en zo”, zegt hij lachend. „Ik was daar niet zo goed in.” De vaak snoeiharde, elektronische en voortdurend van kleur verschietende toverbalbeats van Boaz waren een frisse orkaan. „Zijn beats gaven mij als rapper ook de ruimte creatief de randjes op te zoeken”, zegt Mr. Polska, die met zijn zilveren schoenen en bekladde leren jack ook ’s middags in de koffiezaak de uitstraling heeft van een rockster. „Als Boaz een achterlijke beat tikt met een sample van zeven dolfijnen die orale seks hebben, kan ik doen waar ik zin in heb en woorden gebruiken die niet bestaan. Het voelt dan alsof ik in een sicke speeltuin ben waarin je overal op kunt klimmen, af kunt springen en alles kunt slopen.”

Die domme drops, die werkten

De twee maakten snel naam met hun aanstekelijke mix van melige jongenshumor, bubbling en bliepjeshouse, rap en r&b en alles ertussenin, met nummers die vaak melodisch begonnen om in een nietsontziende rammende beukbeat te ontsporen. „We wilden gewoon domme muziek maken, maar iedereen moest het wel voelen”, aldus Mr. Polska. „Daarom deden we een refrein in onze muziek, als water bij de wijn, en meteen daarna een superdomme drop. Nu is dat een formule.”

De ‘superdomme drop’ is het ontladende moment waarop een beat, na een opbouw, met volle kracht inkomt. BAM! Bommen en granaten. De vrienden trokken langs de clubs, wonnen prijzen en sleepten miljoenen clipviews binnen op YouTube. „We waren underdogs die kapot veel herrie wilden maken”, zegt Boaz van de Beatz. „Daar kon ik drie jaar op teren.”

Tot dus dat ene moment in de auto. De nationale rapscene begon te knellen. Boaz: „Mijn succesverhalen interesseren mijn oude vader echt niets. ‘Heb je een State Award gewonnen, wat heb je gekregen dan?’ Een gouden ketting. Nou ja: een ijzeren ketting die goud is gespoten. Hij leert me geen genoegen te nemen met alleen succes in het kleine hiphopwereldje.” Mr. Polska vult aan: „Die State Awards werden eerst uitgereikt op een fokking groot cruiseschip, toen in een grote club, toen in een kleine club en nu bestaan ze niet meer.”

Toen ging het niet meer als eerst

De rapper en producer merkten dat de onderlinge samenwerking stokte. Mr. Polska raakte het speeltuingevoel kwijt: „Ik was meer bezig met roem en een snelle hit scoren.” En de ster van Boaz rees internationaal snel; hij werkt bijvoorbeeld nauw samen met de Amerikaanse hitproducer Diplo. Het was een periode „waarin we net zoveel hebben gepraat als muziek hebben gemaakt”, aldus Mr. Polska. Boaz: „Ik zei: ‘Ja pik, ik wil naar Amerika’. Ik zag hoe (dj-crew, red.) Yellow Claw het internationaal deed, onder meer met beats die van mij komen; ik werk met Major Lazer. Ik zat er dichtbij. Dat krijg ik dan niet meer uit mijn hoofd.”

Polska wilde eerst een vervolg geven aan het Nederlandstalige succes; Boaz wilde direct alle kaarten op Amerika zetten. Boaz: „In het begin zei ik: ‘Gaan we nou bij elke beat afspreken of het in het Engels wordt of in het Nederlands?’ Dat vond ik irritant. Ik snapte wel dat hij eerst zijn Nederlandstalige album wilde maken. Hier weet je zeker dat je een paar interviews kunt doen. Als we nog blut op de bank hingen, was het anders gelopen. Maar hij zit in een trein als artiest, en dat heb ik te respecteren.”

Maar de band blijft sterk

Mr. Polska werkte voor zijn nieuwe album in eerste instantie met andere producers. Nadat Boaz wat eerste producties hoorde, sloot hij zich alsnog aan. De producer zit elke drie maanden in Californië of Jamaica om met Diplo te werken en bracht in Amerika een EP uit. Boaz: „Dat ik die stappen nu ook zette, gaf me de rust hieraan te kunnen werken.” De band tussen de rapper en producer blijft sterk. De muziek zoals zij die maken, is weliswaar populair, maar ze herinneren zich nog goed „dat iedereen ons maar raar vond in het begin”.

De volgende stap: samen naar het buitenland. Het nieuwe album van Mr. Polska eindigt alvast met twee Engelstalige tracks. Een taalbarrière vreest hij niet, zegt de rapper, die toch al graag onzinwoorden verzint. „Of ik nu rap in het Pools, Nederlands of Engels, het gaat om de vibe, de energie. Mijn Nederlands is ook niet perfect. Ik heb al jaren fans die niets verstaan van wat ik rap.”