BBC schorst Jeremy Clarkson van Top Gear

De BBC heeft Top Gear-presentator Jeremy Clarkson geschorst vanwege “een ruzie”. Eerder al zei de BBC dat Clarkson eruit zou vliegen als hij nog één racistische opmerking zou maken.

De BBC heeft Top Gear-presentator Jeremy Clarkson geschorst, nadat deze ruzie had gekregen met een producent. ANP / Koen van Weel

De BBC heeft Top Gear-presentator Jeremy Clarkson geschorst vanwege “een ruzie”. Eerder al zei de BBC dat Clarkson eruit zou vliegen als hij nog één racistische opmerking zou maken.

De eerstvolgende uitzending van het populaire autoprogramma, aanstaande zondag, is vanwege de schorsing van de presentator geschrapt.

Clarkson moest tientallen keren excuses aanbieden

Clarkson is al vaker in de problemen gekomen door racistische en discriminerende uitspraken; eerder werd een onderzoek gedaan naar racistische grappen. Zo noemde hij Mexicanen in 2011 lui en dom. Ook gebruikte hij het woord ‘slope’ (min of meer spleetoog), vergeleek hij Japanse auto’s met misvormde mensen en Mexicaans eten met kots. Toen hij zei dat stakers neergeschoten zouden moeten worden, ontving de BBC meer dan 31.000 klachten.

Ook zou hij het woord ‘nigger’ hebben gebruikt om een vergelijking tussen twee auto’s te maken. De beelden werden niet uitgezonden, maar doken op op de website van de Daily Mail. Daaruit blijkt dat hij een oud kinderversje opzegt („Eeny, meeny, miny, moe/ Catch a nigger by the toe”), maar juist het omstreden zinsdeel inslikt.

Top Gear is een publiekstrekker

Ontslag van Clarkson is niet zo eenvoudig, schreef onze correspondent Titia Ketelaar eerder in NRC Handelsblad (€):

“Hij is eigenaar van het productiebedrijf dat Top Gear maakt en een publiekstrekker. Wereldwijd trekt Top Gear meer dan 350 miljoen kijkers in 214 verschillende landen, er is een Top Gear-tijdschrift en een festival in Australië dat 45.000 bezoekers trok. Dat levert Clarkson een jaarinkomen op van 14 miljoen pond (17,8 miljoen euro).

“De exportafdeling BBC Worldwide verdiende vorig jaar 157,4 miljoen pond (200 miljoen euro) aan de buitenlandse verkoop van programma’s als Top Gear, Dr Who en Sherlock Holmes. Daarvan gaat het merendeel naar de BBC, waardoor het Britse kijk- en luistergeld zo laag mogelijk blijft.”

De BBC kwam eerder in opspraak vanwege een grote kindermisbruikzaak rond BBC-presentator Jimmy Savile, die in 2011 stierf. Hij misbruikte decennialang minderjarige meisjes. De BBC-top moest opstappen omdat een oud-politicus in een programma onterecht van kindermisbruik werd beschuldigd. Een reportage waarin Savile van misbruik werd beschuldigd, was eerder juist tegengehouden, wat de suggestie wekte dat men de zaak in de doofpot wilde stoppen.

Lees in NRC Handelsblad ‘Nog één racistische grap en dan vliegt Jeremy Clarkson eruit’ (€), door onze correspondent Titia Ketelaar.

    • Mirjam Remie