Apples nieuwe speeljuweeltje

De Apple Watch is vanaf april te koop. Het slimme horloge moet een – overbodig – massaproduct worden.

Apple-topman Tim Cook laat zijn ‘kindje’ zien aan model Christy Turlington. Turlington is fanatiek hardloopster en testte als een van de eersten de Apple Watch. Foto Robert Galbraith/Reuters

De techwereld lag gisteravond weer aan Apples voeten, tijdens de tweede presentatie van de Apple Watch. Een ‘slim’ horloge waarmee het techbedrijf verandert in juwelier en modemerk.

Want met alleen een telefoon, tablet en laptop ben je er niet: volgens Apple is er ruimte voor een extra scherm om je pols. Dat denken meer elektronicafabrikanten. Er zijn horloges van Samsung, LG en Sony verschenen, maar het grootste verkoopsucces is de Pebble met z’n simpele zwart-wit-scherm. Toch stelt de ‘smartwatch’-markt tot nog toe weinig voor.

Wat doe je met zo’n ding? Een smartwatch kan notificaties van je telefoon (mail, sms, WhatsApp) weergeven. Daarnaast is het een fitnesstracker: met stappenteller en vaak een hartslagsensor. En de smartwatch kan als afstandsbediening fungeren om bijvoorbeeld de muziek aan te zetten of de lampen uit te doen. Het zijn grotendeels functies die een moderne smartphone ook biedt. Alleen hoef je die nu niet meer uit je binnenzak of je tas te toveren.

Analisten voorspellen dat Apple wel 10 miljoen Watches zou kunnen verkopen dit jaar. Zij baseren zich op de verwachting dat Apple-fans elk apparaat van de fabrikant zullen kopen – of het nu goed is of niet.

Apple had veel details van de Apple Watch al in het najaar van 2014 aangekondigd, om zo ontwikkelaars warm te maken om een polsvriendelijke app te bouwen. Gisteren werden vragen beantwoord over de batterijduur (18 uur – erg kort vergeleken met de concurrentie) en waterbestendigheid (spatwaterdicht, maar niet mee douchen of zwemmen). En dan de prijs.

Die is niet mis: 399 euro voor het aluminium sportmodel (er zijn versies van 38 mm en 42 mm breed). Daarna 649 tot 1.249 euro voor de stalen versie en minstens 11 mille voor de gouden Apple Watch Edition. De duurste versie kost rond de 16.000 euro.

Apple mikt, zonder zich te schamen, op rijkere klanten. Miljonairs bellen met dezelfde telefoon als jij en ik – nu kunnen ze zich in de Apple Store onderscheiden met een exclusiever speeljuweeltje. En ze kunnen het zich permitteren volgend jaar de Watch 2 (of de Watch S) te kopen.

De Apple Watch is vanaf 24 april te koop. Voorlopig niet in Nederland, wel in Duitsland.

Kleine momentjes

De bediening van de Apple Watch is simpel. Je navigeert met de digital crown, een draaiknop aan de zijkant. De vergelijking met het clickwheel, dat draaiwiel van de iPod, dringt zich daarbij op. Ook de aanraakbesturing op het horlogescherm lijkt beter uitgedacht dan dat wat concurrenten – met name Android Wear – tot nu toe te bieden hebben: complexe taken uitvoeren met minder opties of verwarrende keuzes, dat is waar Apple doorgaans in uitblinkt.

Zoals Apple het omschrijft is de Watch er voor de „kleine momentjes” in je leven waarvoor je je telefoon niet meer uit je binnenzak hoeft te halen. Zoals mobiel betalen, een taxi bestellen of de garage op afstand open doen. Draai, tik, klik: op je horloge.

Het gesloten Apple-wereldje schept mogelijkheden voor meer geavanceerde en goed vormgegeven functies op het horloge. Dat levert wel een apparaat op dat je elke dag aan de lader moet leggen. De meeste concurrenten bieden een gebruiksduur van twee tot zelfs tien dagen.

Opzienbarende nieuwe Watch-apps liet Apple niet zien. Vooralsnog gaat het om fitness-toepassingen en manieren om berichten van je telefoon te ontvangen, zoals chatsessies en tweets. Maar ook de urenadministratie bijhouden of navigeren met je horloge: als je van richting moet veranderen geeft de digitale kaart een seintje. In tegenstelling tot de introductie van de iPad, in 2010, zijn er nu geen honderdduizenden iPhone-apps beschikbaar die al op de Watch werken.

Trouwe fans

Apple heeft een paar troeven in handen waarmee de smartwatch-markt opengebroken kan worden. Met 700 miljoen verkochte iPhones creëerde het bedrijf een trouwe schare klanten. Daarnaast vormen de ruim 450 Apple Stores een enorme winkelketen waar het afgelopen kwartaal 120 miljoen mensen binnen liepen. De marketingmachine van Apple draait al op volle toeren, met paginagrote advertenties voor de Watch in modebladen.

Apple doet er alles van om de nieuwe telg van de Apple-familie te verkopen als een apparaat dat je niet nodig hebt maar toch wilt hebben. Het is geen „gadget die je bij je draagt maar het meest persoonlijke apparaat op aarde, dat je op je huid draagt.”

Kortom, een horloge dat je niet alleen gebruikt, maar ook voelt. Nog intiemer: op elkaars horloge boodschappen en krabbels versturen via Digital Touch. Of je hartslag live delen met een ander – mits die ook een Apple Watch en een iPhone heeft.

Apple-baas Tim Cook benadrukte nog eens dat de Watch zijn kindje is. „Gesprekken voeren via je pols, daarvan droomde ik al toen al vijf was.” Hij was ook dolgelukkig met de digitale klok met Mickey Mouse-wijzers.

En de concurrentie?

De smartwatch-hype is nu op zijn hoogtepunt. Op Mobile World Congress in Barcelona presenteerden diverse fabrikanten vorige week hun slimme horloges (zie kaders). Zij liften mee op het marketinggeweld van Apple, in de hoop de dalende winstmarges op smartphones te compenseren. Wie verkoopcijfers als die van de smartphone verwacht (1,2 miljard exemplaren in 2014) zal teleurgesteld raken: de meeste mensen hebben aan hun telefoon genoeg.

Andere fabrikanten gebruiken voornamelijk Android Wear van Google. Dat systeem is nog niet erg gebruiksvriendelijk. Toch is de smartwatch beter geschikt voor de massamarkt dan Google Glass, die na een testperiode wacht op een comeback. Het is misschien onbeleefd om om de haverklap op je horloge te kijken, maar horloges zijn in het dagelijks gebruik minder omstreden dan een bril met verborgen camera.