Apple denkt dat er plek is voor nóg een scherm

De Apple Watch is vanaf 24 april te koop, voor een pittig prijsje. De duurste versie kost rond de 16.000 euro. Wordt de ‘smartwatch’ een massaproduct of wacht ‘m hetzelfde lot als de Google Glass?

De Apple Watch wordt uitgevoerd in een sportmodel, in de ‘gewone’ versie en een gouden versie. Foto Apple

De techwereld lag gisteravond weer aan Apples voeten, tijdens de tweede presentatie van de Apple Watch. Een ‘slim’ horloge waarmee het techbedrijf verandert in juwelier en modemerk.

Want met alleen een telefoon, tablet en laptop ben je er niet: volgens Apple is er ruimte voor een extra scherm om je pols. Dat denken meer elektronicafabrikanten. Er zijn horloges van Samsung, LG en Sony verschenen, maar het grootste verkoopsucces is de Pebble met z’n simpele zwart-wit-scherm. Toch stelt de ‘smartwatch’-markt tot nog toe weinig voor.

Wat doe je met zo’n ding? Een smartwatch kan notificaties van je telefoon (mail, sms, WhatsApp) weergeven. Daarnaast is het een fitnesstracker: met stappenteller en vaak een hartslagsensor. En de smartwatch kan als afstandsbediening fungeren om bijvoorbeeld de muziek aan te zetten of de lampen uit te doen. Het zijn grotendeels functies die je smartphone ook al biedt. Alleen hoef je die nu niet meer uit je binnenzak of je tas te toveren.

Analisten voorspellen dat Apple wel 10 miljoen Apple Watches zou kunnen verkopen dit jaar. Zij baseren zich op de verwachting dat Apple-fans elk apparaat van de fabrikant zullen kopen – of het nu goed is of niet.

Apple had veel details al in het najaar van 2014 aangekondigd, om zo ontwikkelaars warm te maken om een polsvriendelijke app te bouwen. Gisteren werden vragen beantwoord over batterijduur (18 uur – wel heel erg kort vergeleken met de concurrentie) en waterbestendigheid (niet mee douchen of zwemmen). En de prijs.

Houd je vast: die begint bij 399 euro voor het aluminium sportmodel (er zijn versies van 38 mm en 42 mm breed). Daarna 649 euro tot 1.249 euro voor de stalen versie en minstens elf mille voor de gouden Apple Watch Edition. De duurste versie kost rond de 16.000 euro.

De Apple Watch is vanaf 24 april te koop. Voorlopig niet in Nederland, wel in Duitsland.

Apple mikt, zonder zich te schamen, op rijkere klanten. Miljonairs bellen met dezelfde telefoon als jij en ik – nu kunnen ze zich in de Apple Store onderscheiden met een exclusiever model horloge. En ze kunnen zich permitteren volgend jaar de Watch 2 (of de Watch S) te kopen.

De bediening van de Apple Watch is simpel. Je navigeert met de digital crown, een draaiknop aan de zijkant. De vergelijking met het clickwheel, dat draaiwiel van de iPod, dringt zich daarbij op. Ook de aanraakbesturing op het horlogescherm lijkt beter uitgedacht dan dat wat concurrenten tot nu toe te bieden hebben: complexe taken uitvoeren met minder opties of minder verwarrende keuzes, dat is waar Apple doorgaans in uitblinkt.

Zoals Apple het omschrijft is de Watch er voor de „kleine momentjes” in je leven waarvoor je je telefoon niet meer uit je binnenzak hoeft te halen. Zoals mobiel betalen, een taxi bestellen of de garage op afstand opendoen.

Het gesloten Apple-wereldje schept extra mogelijkheden voor meer geavanceerde horlogefuncties. Dat levert echter wel een apparaat op dat je elke dag aan de lader moet leggen.

Opzienbarend nieuwe Watch-apps liet Apple niet zien. In tegenstelling tot de introductie van de iPad, in 2010, zijn er nu geen honderdduizenden iPhone-apps beschikbaar die al op de Watch werken.

Met 700 miljoen verkochte iPhones creëerde het bedrijf wel een trouwe schare klanten. Daarnaast vormen de 450 Apple Stores een enorme winkelketen waar het afgelopen kwartaal 120 miljoen mensen binnenliepen.

Apple doet er alles aan om de nieuwe telg van de Apple-familie te verkopen als een apparaat dat je niet nodig hebt, maar toch wilt hebben. Het is geen „gadget dat je bij je draagt, maar het meest persoonlijke apparaat op aarde, dat je op je huid draagt”. Nog intiemer: naar elkaars horloge boodschappen en krabbels sturen via Digital Touch. Of je hartslag live delen met een ander, mits die ook een iPhone heeft.

Apple-baas Tim Cook benadrukte dat de Watch zijn kindje is. „Gesprekken voeren via je pols, daarvan droomde ik al toen ik vijf was.” Hij is ook dolgelukkig met de Mickey Mouse-wijzerplaat die je op de Apple Watch kunt installeren.