‘Zauberflöte’ is een feest van duistere verbeelding

Een vogelvanger die vooral aan vrouwtjes en aan wijn denkt, een knappe prins en een opperpriester die met kelderbas van Schoonheid en Wijsheid preekt: door zijn ‘eendimensionale’ personages en starterssymboliek wordt Mozarts Zauberflöte vaak opgevoerd als hét bewijs van de macht van muziek.

Maar er is ook een ander kamp. Dat van Goethe, van een dirigent als René Jacobs en van de regisseur Simon McBurney, die elk op eigen wijze aantonen dat tekst en muziek in Die Zauberflöte (wat je ook van de strekking vindt) onlosmakelijk verbonden zijn. En dat wat plat lijkt, reliëfrijk blijkt wanneer je je eigen perspectief kantelt.

McBurney betoverde Amsterdam in 2012 met een Zauberflöte vol duistere verbeeldingskracht, nu opnieuw tien keer te zien en bijna uitverkocht.

Voor McBurney is Die Zauberflöte een tijdloos verhaal in actuele setting. De vogelvanger is een clochard, de ‘ingewijden’ politici en de ‘Drei Damen’ potige ME-vrouwen. In het eenvoudige decor zijn de middelen simpel, maar van grote schoonheid. De vogeltjes van Papageno? Klapwiekende A4’tjes in de handen van mimespelers. De wijsheidstempel van Sarastro: een 50 keer vergrote projectie van oude boekbanden als pilaren. Enge live-hoorspeleffecten helpen bij het aanscherpen van Mozarts donkere kant.

Ten opzichte van de vorige cast is Chen Reiss (Pamina) met haar jeugdige geluid een aanwinst, naast een gedroomd homogeen aandeel van het koor van de Nat. Opera en prima rollen van Maximilian Schmitt (Tamino), de rauwe Íride Martínez (Königin der Nacht) en Brindley Sherratt (wat brave Sarastro). De levendigste rol blijft die van Papageno, prachtig gezongen door bariton Thomas Oliemans en risicovol gespeeld op de grens van het karikaturale – nooit erover.

Het onder chef Marc Albrecht licht en sierlijk spelend Nederlands Kamerorkest zit niet in de bak, maar is als onderdeel van de handeling goed zichtbaar voor het podium opgesteld.

Ook dat maakt deze Zauberflöte tot benaderbaar sprookje van nu. Arm? Alleen? Op zoek naar mindfulness? Soms ligt de toverfluit zo voor het grijpen.