Solar-vliegtuig begonnen aan eerste rond-de-wereld-reis ooit

Solar Impulse vlak na het opstijgen. Foto Reuters / Ahmed Jadallah

Met een spanwijdte groter dan een Boeing 747 en bedekt met meer dan 17.000 zonnecellen, is het vliegtuig ‘Solar Impulse’, begonnen aan de eerste rond-de-wereld-reis ooit. Net na zonsopgang is het door zonne-energie aangedreven vliegtuig vanuit Abu Dhabi vertrokken en verwacht wordt dat het toestel over vijf maanden hier ook weer landt. Benieuwd hoe het de piloten vergaat? De recordpoging is dag en nacht live te volgen.

Bedenkers Bertrand Piccard en André Borschberg maakten bijna een jaar geleden bekend dat ze aan een ononderbroken reis rond de wereld zouden beginnen. Hoewel het vliegtuig in principe voortdurend in de lucht kan blijven, óók ‘s nachts en bij slecht weer, moet het toestel toch een paar keer aan de grond. Er is namelijk maar plek voor één persoon in de ‘Solar Impulse’. Genoeg ruimte om voedsel voor vijf maanden mee te nemen is er ook niet.

Hoe werkt het?

Ondanks dat de spanwijdte groter is dan die van een Boeing 747, weegt het vliegtuig slechts 2300 kilo. Dat is ongeveer even zwaar als een auto. Dit lichte gewicht is belangrijk, omdat zonne-energie de enige energiebron is. Er komt geen druppel kerosine aan te pas. Overtollige energie wordt opgeslagen in batterijen, zodat ‘s nachts vliegen geen probleem is.

Zes dagen boven open water

Piccard en Borschberg vliegen niet enkel voor de recordpoging, maar juist om te laten zien dat “oude vervuilende technologieën zijn te vervangen door schone en efficiëntere”. Ondanks dat het spannendste gedeelte, het opstijgen, al achter de rug is, moet de oversteek van de Atlantische en de Stille Oceaan niet onderschat worden, volgens de heren. Het toestel vliegt dan namelijk zes dagen onafgebroken boven open water.

De beelden van het opstijgen en de voorbereidingen daarvan:

http://youtu.be/eq7wdyp_Xvw

Lees ook in NRC Handelsblad: De familie Piccard (€)

    • Maarten Back