Peter R. de Vries en Heineken

Peter R. de Vries distantieerde zich begin februari al van de Hollywoodfilm, waarin hij als co-scenarist wordt opgevoerd.

Waarom ziet de rest van de wereld Kidnapping Mr. Heineken al in maart en april, en Nederland pas vanaf 25 juni? Terwijl je toch meer dan gemiddelde interesse vermoedt voor de ontvoering van biermagnaat Heineken. Eerder stond de film in Nederland voor eind maart ingepland.

Volgens distributeur A-Film waren promotiemateriaal en film niet tijdig beschikbaar, wilde men de release synchroniseren met Frankrijk en België en vreesde men dat de film het André Hazes-epos Bloed, Zweet en Tranen (ook A-films) in de wielen zou rijden. Die komt een week later uit.

Het lijkt ook aannemelijk dat de verwachtingen naar beneden zijn bijgesteld na het zien van de film, die in Amerika de grond in werd geschreven. Nederland zal niet milder oordelen: hier staan de details van de ontvoering nog in het geheugen gegrift door de bestsellers van misdaadjournalist Peter R. de Vries en hebben de personages een bijna mythische status.

Sneu voor De Vries, die in 2013 „euforisch” was toen acteur Anthony Hopkins was gestrikt als Heineken in ‘zijn’ film. „Een droom komt uit”, zei De Vries. Maar begin februari distantieerde hij zich van de film, waarin hij als co-scenarist wordt opgevoerd: in de montagekamer bleek het script, dat dichtbij zijn boek bleef, zonder overleg flink ingekort.

Een afgang, want eerder viel hij uit tegen De Heineken Ontvoering, de Nederlandse film uit 2011 van Maarten Treurniet. Die noemde De Vries „lachwekkend, ridicuul en ongeloofwaardig”; zijn internationale coproductie zou laten zien hoe het wel moet. Tien jaar eerder had De Vries gebroken met regisseur Treurniet omdat die zich te veel vrijheden veroorloofde.