Marktplaats voor kunstige spullen Etsy vindt winst geen hoofddoel

Ook Nederlanders verdienen via Amerikaanse Etsy, dat naar de beurs wil.

Illustraties Istock

Ze verkoopt patronen voor gehaakte schaapjes en eierwarmers, en goed ook. ATERGcrochet, ook wel: Greta Tulner uit Harlingen, is de nummer één-verkoper in Nederland op Etsy. Gehaakte uiltjes, olifanten en kleedjes of handleidingen hoe ze te maken: ruim 33.000 keer verkocht. Etsy is een marktplaats voor handgemaakte spullen, van eettafels tot posters. Een soort eBay voor kunstige producten.

Het Amerikaanse bedrijf wil nu naar de beurs. Daarmee hoopt het honderd miljoen dollar op te halen, zodat het ook in het buitenland kan groeien. Nu is 30 dertig procent van de aankopen afkomstig van buiten de Verenigde Staten.

Meubelmakers

Etsy werd in 2005 opgericht door een paar mannen in Brooklyn, New York, die op zoek waren naar een onlinemarktplaats voor kunstenaars en meubelmakers. Het bedrijfsmodel: verkopers betalen 20 dollarcent aan Etsy voor elk item dat ze online zetten, plus 3,5 procent over elke transactie. Voor extra mogelijkheden betalen de verkopers ook.

Onder veel advertenties op de site staat een opmerking als „Please note, there may be some variation in size or color”. Het zegt: dit is handgemaakt. En dat is waar het bedrijf zich op laat voorstaan. Dat het authentiek is, eerlijk en anders dan de eenheidsworst die multinationals goedkoop en zonder oog voor de omgeving maken.

Die boodschap slaat aan. Het aantal geregistreerde gebruikers stijgt snel. Ook de actieve kopers en verkopers – mensen die het afgelopen jaar in ieder geval één keer iets kochten of verkochten – vormen een steeds grotere groep.

Winst blijft uit

De omzet laat eveneens alleen maar positieve cijfers zien. Afgelopen jaar zette Etsy 195 miljoen dollar (180 miljoen euro) om. Vooral met het aanbieden van extra mogelijkheden aan verkopers verdiende het de laatste drie jaar explosief meer. Deze seller services, zoals gepromote berichten en extra betaalmogelijkheden, zijn inmiddels goed voor 42 procent van de omzet.

Alle deals samen die op Etsy gemaakt werden, waren afgelopen jaar bijna 2 miljard dollar waard – een schijntje in vergelijking met eBay, waar dat bedrag rond 80 miljard ligt. Winst maakt het bedrijf niet – over 2014 leed het een verlies van 15 miljoen dollar. In de nabije toekomst gaat Etsy die ook niet per se maken, valt in het prospectus te lezen. „Wij lijden al langer operationele verliezen en we zullen er in de toekomst wellicht niet in slagen winstgevend te worden of te blijven.”

Een model dat je ziet bij vergelijkbare bedrijven zoals Amazon. Zolang er groei tegenover het verlies of de magere winst staat, wordt het niet direct als problematisch gezien.

‘Kunstenaars helpen’

Maar met de groei kwam wel een wijziging van de koers. In 2013 veranderde Etsy zijn regels, wellicht al ter voorbereiding op de beursgang. Spullen die via de website verkocht worden, mogen voortaan in een fabriek of met hulp van anderen gemaakt zijn, mits ze voldoen aan bepaalde voorwaarden. Zo wil Etsy naar eigen zeggen kunstenaars helpen hun spullen op grotere schaal te verkopen.

Maar critici zouden er een essentiële wijziging in kunnen zien en vrezen dat de website een marktplaats wordt als alle andere. Om dat te voorkomen steekt Etsy veel geld in marketing – het budget groeide van 10 naar ruim 39 miljoen dollar. Zodat ook Greta „eerlijke spullen” aan een artistieke „gemeenschap” blijft verkopen, hoopt Etsy.