Lijkt het bij het grootste reclamebureau ter wereld op Mad Men?

Beeld WPP

De mannen van Mad Men met hun geniale ideeën om sigaretten en auto’s te verkopen. Zo zien veel mensen de reclamewereld.


Maar Don Draper en zijn secretaresses zijn amateurs in vergelijking tot de mensen van WPP, die vandaag met jaarcijfers komen. Crisis? Niet voor dit grootste reclamebedrijf ter wereld. Van omzet tot winst, werknemers en klanten: WPP groeit.

Hier ken je ze van

WPP (in 1971 nog opgericht als winkelmandenfabrikant Wire and Plastic Products) biedt ‘marketing services’ aan. Van reclamecampagnes en marktinzichten tot merkontwikkeling en pr, over de hele wereld.

De naam is niet héél bekend omdat WPP vooral advertentiebedrijven onder zich heeft. Volgens de site 354 om precies te zijn, waaronder de bekendere bureaus Ogilvy, Mindshare en Fitch, ieder gespecialiseerd in andere disciplines. Driezuidend kantoren in 111 landen. In Nederland zijn veertig onderdelen actief.

Hun klanten? De grootsten ter wereld. 350 van de vijfhonderd grootste bedrijven in de Global Fortune 500 schakelen de diensten van WPP - of van meerdere van hun bedrijven - regelmatig in. Alle dertig bedrijven waar de Dow Jones-koers van wordt samengesteld. Denk Coca-Cola, ExxonMobil, Nike, Walt Disney en McDonald’s. In Nederland ken je ze misschien van de bekroonde reclame voor uitvaartverzekeraar Dela (door Ogilvy, dat ook onder meer American Express, Unilever, Rabobank en Philips als klant heeft):

Of deze (van Mindshare, dat ook onder meer Bavaria, ING en Telfort doet):

Een monsteromzet

Geven die bedrijven door de crisis minder uit aan reclame? Het is er bij WPP in ieder geval niet aan af te zien. In 2013 was de omzet 11 miljard Britse pond (15 miljard euro), “weer het hoogste resultaat ooit”, zoals WPP het zelf zegt. In de eerste negen maanden van vorig jaar groeide die omzet nog verder. De winst over 2013: ruim een miljard pond.

Ook het aantal werknemers neemt, na een behoorlijke ontslagronde in 2009 (14.000 werknemers moesten weg), weer toe.

Dat zijn overigens níet alleen maar mannen met secretaresses. Meer dan de helft van WPP is vrouw, in de top is het aantal vrouwen ook relatief hoog: haast 30 procent.

Voor de allergrootste

En WPP wordt steeds groter. Dat maakt het niet alleen tot het snelst aankopende reclamebedrijf…

… maar ook in het algemeen tot het grootste reclamebureau ter wereld. Die positie kwam in 2014 onder druk toen het Franse Publicis en het Amerikaanse Omnicom dreigden te fuseren. Samen zouden ze de grootste zijn geworden met een omzet van zo’n 18 miljard euro, maar ze bleken het toch niet zo goed te kunnen vinden. Feest bij WPP dus.

Ook in vergelijking tot het soort bedrijven waarvoor WPP werkt, verdient het bepaald niet weinig.

En dat merkt de top ook. Het basissalaris van topman Martin Sorrell in 2013: 1,15 miljoen pond. Met benefits: ruim 3 miljoen ponden. En dan zijn er nog de uitbetalingen in aandelen ter waarde van zo’n 100 miljoen pond tot 2016. Dát is pas een bonus.