Etsy wil authentiek én beursgenoteerd zijn. Gaat dat wel samen?

Beeld iStock

Ze verkoopt patronen voor gehaakte schaapjes en eierwarmers, en goed ook. ATERGcrochet, ook wel: Greta Tulner uit Harlingen, is de nummer één verkoper in Nederland op Etsy. Gehaakte uiltjes, olifanten en kleedjes: ruim 33.000 keer verkocht.

Beursgang

Etsy is een marktplaats voor handgemaakte spullen, van eettafels tot posters voor aan de muur. Een soort eBay dus, maar dan alleen voor kunstige producten. Het Amerikaanse bedrijf wil nu naar de beurs. Daarmee hoopt het honderd miljoen dollar op te halen, zodat het ook in het buitenland kan groeien. Nu is namelijk slechts dertig procent van aankopen bij de kunstwebwinkel afkomstig van buiten de VS.

Handgemaakt

Op zoek naar een online marktplaats voor kunstenaars en meubelmakers richtten een paar mannen uit Brooklyn in 2005 Etsy op. Het bedrijfsmodel? Verkopers betalen 20 dollarcent aan Etsy voor elk item dat ze online zetten, plus nog eens 3,5 procent over elke transactie. Voor extra mogelijkheden betalen de verkopers ook.

Onder veel advertenties op de website is een opmerking als “Please note, there may be some variation in size or color” te vinden, een opmerking die typerend is voor Etsy. Want het zegt: dit is handgemaakt. En dat is precies waar het bedrijf zich op voor laat staan. Dat het authentiek is, eerlijk en anders dan de grote multinationals die massaal, goedkoop en zonder oog voor de omgeving eenheidsworst produceren.

Een boodschap die aanslaat. Het aantal geregistreerde gebruikers groeit snel. Ook de actieve kopers en verkopers - mensen die in ieder geval één keer het afgelopen jaar iets kochten of verkochten - vormen een steeds grotere groep.

De cijfers laten zien: Etsy groeit explosief

Ook de omzet laat alleen maar positieve cijfers zien. Afgelopen jaar zette Etsy 195 miljoen dollar (180 miljoen euro) om. Vooral met het aanbieden van extra mogelijkheden aan verkopers verdiende het de laatste drie jaar explosief meer. Inmiddels zijn de seller services, zoals gepromote berichten en extra betaalmogelijkheden, goed voor 42 procent van de omzet.

Nog een laatste getal dan: alle deals die op Etsy gemaakt werden, waren afgelopen jaar in totaal bijna 2 miljard dollar waard. Overigens een schijntje in vergelijking met eBay, waar dat bedrag rond de 80 miljard ligt.

Winst maakt het bedrijf niet. In de nabije toekomst gaat het dat ook niet per se maken, valt in de prospectus te lezen.

“We have a history of operating losses and we may not achieve or maintain profitability in the future.”

Een model dat je bij meer vergelijkbare bedrijven zoals bijvoorbeeld ook Amazon ziet. Zolang er groei tegenover staat, wordt het niet direct als problematisch gezien.

Toch in een fabriek gemaakt

Maar met de groei kwam wel een wijziging van de koers. In 2013 veranderde het bedrijf zijn regels, wellicht al ter voorbereiding op de beursgang. Spullen die via de website verkocht worden, mogen voortaan onder bepaalde voorwaarden in een fabriek of met hulp van anderen gemaakt zijn. Zo wil Etsy naar eigen zeggen kunstenaars helpen hun spullen op grotere schaal te verkopen.

Maar critici zouden er een essentiële wijziging in kunnen zien, en vrezen dat de website een online marktplaats wordt als alle andere. Om dat te voorkomen steekt Etsy veel geld in marketing - het budget groeide van 10 naar ruim 39 miljoen dollar.

Zodat ook Greta “eerlijke spullen” aan een “artistieke gemeenschap” blijft verkopen.