De Nederlandse overheid kan juist trots zijn op ICT

Illustratie Aislin

Parlementair onderzoek wekt ten onrechte de indruk dat het slecht gaat, vindt ICT-consultant Guido Bayens.

Van de 7,7 miljoen aangifteplichtigen deden er 5,5 miljoen digitaal aangifte inkomstenbelasting in 2014. Eén van de redenen: online stond er een ‘vooringevulde aangifte’ klaar. Werkgevers, UWV, de Sociale Verzekeringsbank en gemeenten hadden die reeds gevuld met inkomensgegevens, WOZ-waarde, spaartegoeden en rentecijfers.

Sublieme prestatie. Desondanks krijgen uitglijders alle aandacht. Terwijl kranten beter kunnen openen met het succes van DigiD. Op bijna alle overheidssites heb je slechts één wachtwoord nodig. Niet een sleutelbos zoals bij al die webwinkels. Op Mijnoverheid.nl heeft iedereen een berichtenbox voor toeslagen, betaalspecificaties, rijbewijs en APK. Handig is het Nationaal Pensioenregister: met een druk op de knop krijg je een uittreksel van je situatie. Alomvattend is het Digitaal Klantdossier, waarin informatie van UWV, SVB, Belastingdienst, RDW, DUO en sociale diensten wordt gebundeld. 25.000 medewerkers hebben inzage in de arbeidsmarktpositie van hun cliënt. Per functie is bepaald wie wat mag zien.

Visueel gooit pdok.nl (Publieke Dienstverlening Op de Kaart) hoge ogen. Daar kun je kaarten genereren over cultuur, wegen, geluid en bodem. Het Kadaster, twee ministeries en Rijkswaterstaat werkten hiervoor samen. Verder staan raadsvergaderingen, CBS-data, de rijksbegroting, het Nationaal Wegen Bestand ook allemaal online. Logistiek was er een revolutie: twintig overheden en tien ov-bedrijven maakten een chip die tientallen abonnementsvormen ontsluit voor tram, bus, metro en trein.

Lees verder in NRC Handelsblad: ‘18-jarigen laten taalstudies links liggen’ (€)