Betoverende FKA Twigs heeft alles om toonaangevend te zijn

FKA Twigs in ParadisoFoto olivier middendorp

De Britse zangeres FKA Twigs (‘Formerly known as Twigs’) heeft alles in zich om toonaangevend te worden – zowel muzikaal als om haar presentatie. FKA Twigs benadert de autonomie en uitgesprokenheid van Björk; net zo zorgvuldig worden kleding, clips, fotografie en muziek aangepast aan de visie van de 27-jarige Tahliah Debrett Barnett.

Haar muziek, zoals te horen op de debuut-cd LP1, is niet per se toegankelijk. Fluisterend hoge stemflarden worden begeleid door elektronische instrumentaties die bonken, trillen en zoemen. Ritme domineert, maar niet op een voor de hand liggende manier. Het begint, stopt en begint, en wordt ingebed in een architectonisch tableau van opgloeiende klanken.

Het concert van donderdag had een moeizame start. Eerst was het podium zo goed als donker, pas na een paar nummers waren de dansbewegingen te zien. FKA Twigs begon haar carrière als danseres in clips van onder anderen Kylie Minogue en Jessie J, en de manier waarop ze haar lichaamsdelen nu laat schokken en hoekige stuiptrekkingen maken, ondertussen onbewogen kijkend, is spectaculair. Net als de achteroverbuiging die eindigde in een val, terwijl ze bleef zingen. Helaas was haar stem in het eerste deel nauwelijks te horen. Daardoor was een nummer als Video Girl, een ironisch commentaar op opmerkingen over haar dansverleden, niet te herkennen.

Maar halverwege werd de stem duidelijker en kwamen de muzikale elementen samen. De drie muzikanten, achter en naast haar opgesteld, reproduceren de klanken op een uitzonderlijke manier. Ineens blijkt het wel degelijk mogelijk om elektronica live te spelen. Met elektronisch slagwerk brachten ze ritmes en pulsering tot leven. In nummers als Two Weeks en Pendulum was het ‘driedimensionale’ effect betoverend. Klanken groeiden uit tot schotsen en brokstukken, die de luisteraar van verschillende kanten bereikten. Met een resultaat zo beeldend, dat je bijna verwachtte ze te kunnen zien.