Amerika verliest de drone-oorlog aan het thuisfront

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De markt voor commerciële drones zal de komende tien jaar fors groeien. Naar verwachting zal er zo’n 10 miljard dollar wereldwijd in om gaan. Silicon Valley staat daarom te springen om de technologie grootschalig toe te passen. Maar Amerika schiet zichzelf in de voet, schrijft Business Insider. Door de nieuwe en meteen al gedateerde wetgeving van de Federal Aviation Administration (FAA) houdt het voorlopig deze lucratieve innovatie tegen.

Bedrijven die daarentegen buiten Amerikaanse grenzen actief zijn, hebben geen last van de strikte regelgeving van de FAA. Business Insider laat zien hoe Britse, Japanse en Zwitserse drone-bedrijven wel de ruimte krijgen om te groeien en te innoveren met drones. Zij bouwen aan de toekomstige infrastructuur en logistieke processen die nodig zijn voor bijvoorbeeld het bezorgen van pakketten via drones. Dit zorgt ervoor dat investeerders er voorlopig niet op gokken dat Silicon Valley ook maar iets zal bijdragen aan het droneverkeer van de toekomst.

SugarCRM gaat Salesforce achterna

SugarCRM, de open source concurrent van cloudgigant Salesforce, neemt Stich over voor een onbekend bedrag. De startup die zich bezighoudt met mobiele platforms voor retailers mag wel meteen hun diensten stopzetten, meldt Techcrunch.

De overname van Stitch is nog niet officieel bekendgemaakt, maar klanten kregen al een verklaring dat de dienst ‘in de huidige vorm’ wordt stilgelegd. De toekomst van Stitch is onzeker. Volgens Techcrunch is de aankoop door SugarCRM vooral een manier om talent binnen te harken en om het bedrijf beter te positioneren in de strijd tegen Salesforce. Die laatste kocht vorig jaar startup RelateIQ dat zich net als Stitch bezighoudt met het verzamelen van big data en deze verwerkt tot intelligente algoritmes om verkoopcijfers te verbeteren.

Vastgoedmarkt leeft op, ook in Chicago

Volgens The Wall Street Journal is Blackstone Group LP in verregaande gesprekken om de Willis Tower te kopen. Als de naam geen belletje doet rinkelen, kan dat kloppen. Het iconische gebouw in Chicago dat onder andere een rolletje speelde in films als ‘Ferris Bueller’s Day Off’ en ‘Transformers: Dark of the Moon’ heette vroeger de Sears Tower.

Private equity firma Blackstone wil het voormalige hoogste gebouw van de wereld volgens ingewijden kopen voor 1,5 miljard dollar. Als dit klopt dan is dit het hoogste bedrag dat een bedrijf ooit betaalde voor een gebouw in Chicago. In 2004 werd het voor 841 miljoen dollar verkocht aan de huidige eigenaar.

Volgens The Wall Street Journal laat de mogelijke verkoop van de Willis Tower zien dat de vastgoedmarkt in Amerika de afgelopen jaren fors is aangetrokken. Er wordt weer flink geld neergelegd voor wolkenkrabbers. In Boston werden bijvoorbeeld in mei 2014 kantoorgebouwen voor 1,1 miljard dollar verkocht en in februari kocht Chinese investeerder Anbang Insurance Group voor bijna 2 miljard dollar het prestigieuze Waldorf Astoria hotel in New York. Waarom het New Yorkse Blackstone de Willis Tower wil kopen en wat de plannen zijn voor het gebouw is onduidelijk.

    • Hans Klis