ACM moet zich nog uitspreken over machtsmisbruik door NS

Foto ANP / Jeroen Jumelet

NS kan door de Autoriteit Consument & Markt nog worden beticht van machtsmisbruik. Een klacht van vervoersbedrijf Veolia over oneerlijke concurrentie door NS bij de aanbesteding van openbaar vervoer in Limburg is tot nu toe slechts gedeeltelijk beoordeeld.

Dat meldt de ACM in reactie op berichtgeving vandaag door de Volkskrant en NOS. Beide media melden dat de ACM heeft besloten om, na de reactie van NS op het conceptbesluit, de klacht van Veolia ongegrond te verklaren. Er zou geen sprake zijn van machtsmisbruik bij de aanbesteding in Limburg. Volgens de ACM is dat een onjuiste conclusie op basis van een gedeeltelijke uitspraak, die afgelopen vrijdag naar Veolia en NS is gestuurd. Donderdag meldde De Telegraaf juist dat de ACM had besloten dat NS zich schuldig heeft gemaakt aan machtsmisbruik, en kon rekenen op een forse boete.

Stationeigenaar NS vroeg volgens de kartelautoriteit te hoge vergoedingen voor het plaatsen van bijvoorbeeld kaartautomaten en ov-chippalen aan de concurrerende bedrijven Veolia en Arriva, en heeft daarmee de Spoorwegwet overtreden. Het gaat hier om een geschilprocedure, waarbij geen boetes worden opgelegd. Een besluit over eventueel machtsmisbruik, en een mogelijke boete, maakt de ACM “zo snel mogelijk” openbaar.

Politiek verdeeld over conflict tussen NS en ACM

De strijd tussen NS en ACM verdeelt niet alleen de media maar ook politieke partijen. PvdA en SP zijn kritisch over marktwerking in het openbaar vervoer. Zij vinden dat de ACM, met name bestuurslid Henk Don, te politiek getinte uitspraken doet over NS. VVD is juist kritisch over de sterke marktpositie van NS. De partij vroeg vrijdag aan staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur, PvdA) of NS heeft geprobeerd om de bekendmaking van het ACM-besluit over de Limburgse aanbesteding te vertragen, zoals ook deze krant heeft gemeld.

Op 10 februari besloot de provincie Limburg dat NS-dochter Abellio van eind 2016 tot eind 2031 al het vervoer per bus en stoptrein in Limburg mag verzorgen. Abellio neemt het vervoer in Limburg over van Veolia. De totale waarde van deze concessie, de grootste die ooit in Nederland werd aanbesteed, is circa 2 miljard euro. Concurrent Arriva (onderdeel van Deutsche Bahn) scoorde te laag, Veolia (onderdeel van het Franse bedrijf Transdev) voldeed niet aan de eisen die de provincie stelde. Beide bedrijven maakten vrijdag bekend dat ze de gunning aan Abellio aanvechten bij de rechter.

Meer juridisch geharrewar over aanbestedingen

Aanbestedingen voor regionaal openbaar vervoer leiden vaak tot juridische procedures. Vrijdag maakte vervoersbedrijf Syntus (onderdeel van het Franse bedrijf Keolis) bekend dat ze bezwaar heeft ingediend tegen de gunning van de busconcessie Haarlem-IJmond aan Connexxion door de provincie Noord-Holland. Syntus betwist dat de twee concurrenten gelijk konden eindigen omdat Syntus bijvoorbeeld qua duurzaamheid van de bussen en klanttevredenheid beter scoorde dan Connexxion. Omdat beide bedrijven exact gelijk scoorden werd de winnaar aangewezen door middel van loting.