MH370 één jaar spoorloos. Wat weten we tot dusver?

Graffiti onder een brug in Kuala Lumpur, Maleisië. Foto AP / Joshua Paul

Vandaag is het een jaar geleden dat vlucht MH370 van Malaysia Airlines met 239 mensen aan boord van de radar verdween. Nog steeds ontbreekt van het toestel ieder spoor. Hoe staat het met de zoektocht, de nabestaanden en Malaysia Airlines?

De verdwijning van vlucht MH370 zorgt voor misschien wel het grootste luchtvaartmysterie ooit, want er is nog steeds geen wrak gevonden. Ook is nog onduidelijk wat er precies is gebeurd. Aangenomen wordt wel dat het vliegtuig in zee is gestort en dat alle inzittenden zijn omgekomen.

Hoe staat het met de zoektocht?

Momenteel wordt nog intensief gezocht naar het vermiste vliegtuig in een gebied van zestigduizend vierkante kilometer. Maar het zou zomaar kunnen dat de zoektocht binnenkort wordt afgeschaald. Er kan nu eenmaal “niet eeuwig” intensief gezocht worden, zei premier Tony Abbott van Australië deze week. Wel zei hij ervan overtuigd te zijn dat het toestel wordt gevonden. Maleisië en Australië zijn overeengekomen om de zoektocht in ieder geval tot mei voort te zetten.

Australië en Maleisië delen de kosten van omgerekend 85 miljoen euro om vier gespecialiseerde schepen, drie van de Nederlandse bodemonderzoeker Fugro, de bodem af te laten speuren. Iets minder dan de helft van dit gebied is inmiddels onderzocht. Lees hier meer over het vandaag verschenen onderzoeksrapport.

Het toestel van Malaysia Airlines verdween op 8 maart 2014 van de radar tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar Beijing. Waarschijnlijk stortte het toestel neer “op een afgelegen locatie in de Indische Oceaan”, aldus premier Najib Razak in maart vorig jaar.

Een beter volgsysteem voor vliegtuigen die boven afgelegen gebieden vliegen moet gaan voorkomen dat ze ‘kwijtraken’. Australië en Maleisië gaan een een proef doen om elk kwartier een locatiecheck uit te voeren. Nu gebeurt dat met toestellen boven zee iedere dertig tot veertig minuten.

Vlucht MH370 waarschijnlijk toch in zee gestort

Hoe gaat het met de nabestaanden?

Waar in Kuala Lumpur een jaar geleden op iedere straathoek een prikbord stond waar voorbijgangers steunbriefjes konden ophangen, herinnert een jaar later niets meer aan het verdwenen toestel, schrijft onze correspondent Melle Garschagen in NRC Weekend.

Journalisten van kranten, die vaak eigendom zijn van politieke partijen en onder strakke controle staan, is opgedragen dezer dagen weinig aandacht te schenken aan MH370. Dagblad The Star wilde een extra bijlage drukken, maar die is geschrapt. De krant is eigendom van de partij van transportminister Liow Tiong Lai, politiek verantwoordelijk voor de zoektocht. Die drong aan op schrappen, vertelt een redacteur die niet met zijn naam in de krant wil omdat zulke kritiek ontslag kan betekenen.

Eerder dit jaar werd de verdwijning van vlucht MH370 officieel bestempeld als “ongeluk”. Door die stap kunnen de nabestaanden van de 239 slachtoffers worden gecompenseerd, zo maakte de Maleisische luchtvaartautoriteit bekend. Malaysia Airlines zou het geld voor zo’n compensatieregeling al klaar hebben staan.

‘Iedere dag urenlang speuren naar theorieën’

Calvin Shim (39) en Lee Khim Fatt (45) zijn nabestaanden. Hun vrouwen waren aan boord als stewardess. Zij vinden het absoluut noodzakelijk dat de zoektocht doorgaat, zeggen ze in NRC. “Mijn vrouw kan zich in een gebied bevinden van Kazachstan tot Australië. Alles kan. Iedere dag zit ik uren te internetten, te speuren naar theorieën”, zegt Shim. Alle theorieën wegen zij.

Lee:

“Nu zegt iemand dat de piloot expres over Penang vloog omdat hij daar vandaan kwam en afscheid wilde nemen voordat hij het vliegtuig liet neerstorten. Iemand anders zegt dat het vliegtuig gekaapt is en naar Kazachstan is gevlogen. Weer iemand anders beweert dat Poetin er achter zit. Bij iedere theorie probeer ik in te schatten hoe realistisch het is.”

En hoe is het met Malaysia Airlines?

In minder dan vijf maanden tijd verloor Malaysia Airlines twee Boeings 777, waardoor het bedrijf in een acute crisis raakte. Eerst vlucht MH370 op 8 maart en vervolgens vlucht MH17 op 17 juli. Ook voor de rampen leed Malaysia Airlines al verlies.

Wat nu? Malaysia Airlines voert een enorme reorganisatie door. Het bedrijf gaat minder vluchten uitvoeren, werknemers ontslaan en kantoren verkopen. Vorig jaar ging Malaysia Airlines al weg van de beurs en werd het bedrijf genationaliseerd. Van de twintigduizend werknemers, zullen er zesduizend hun baan verliezen. Het personeel dat overblijft, krijgt een nieuw contract. De Maleisische regering probeert het bedrijf winstgevend te maken voor 2017.

Lees het volledige verhaal van onze correspondent Melle Garschagen uit NRC Weekend: Niemand heeft enig idee waar mijn geliefde is