Rapport MH370: batterij van baken verlopen, verder geen nieuws

Maleisië stopt niet met het zoeken naar het verdwenen toestel MH370. Dat bezwoer premier Najib Razak vandaag in een persverklaring, precies een jaar na het verdwijnen van het toestel met daarin 227 passagiers en 12 medewerkers van Malaysia Airlines.

Het logo van Malaysia Airlines. Foto AFP / Mohd Rasfan

De batterij van een onderwaterbaken van het verdwenen toestel MH370 was al meer dan een jaar over datum, op het moment dat het vliegtuig aan zijn laatste reis begon. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerd rapport van een internationaal onderzoeksteam. Het is precies een jaar geleden dat het toestel van de radar verdween.

Het onderwaterbaken is onderdeel van de ‘zwarte doos’ van het vliegtuig, waarin de gegevens over de vlucht worden opgeslagen. De doos is, net als enig ander onderdeel van het vliegtuig, nooit gevonden. Of de verlopen datum van de batterij hierbij een rol heeft gespeeld, is niet duidelijk. Dat de batterij over datum was, hoeft niet te betekenen dat het baken niet heeft gewerkt omdat er een veiligheidsmarge wordt gehanteerd. De batterij van het baken van de voice recorder, die de gesprekken uit de cockpit opslaat, werkte volgens de onderzoekers wel.

In het 584 pagina’s tellende rapport staat beschreven hoe goed getraind het personeel was, hoe het onderhoud van het toestel ervoor stond en wat het weer ten tijde van de verdwijning was. Buiten de verlopen batterij waren er geen bijzonderheden. De Boeing 777-200ER, van Kuala Lumpur op weg naar Beijing, verdween op 8 maart 2014 van de radar. Het toestel had 227 passagiers en 12 medewerkers van Malaysia Airlines aan boord.

Doorgaan

Maleisië stopt niet met het zoeken naar het verdwenen toestel MH370, zo bezwoer premier Najib Razak eerder vandaag in een persverklaring. De premier zegt goede hoop te hebben dat het toestel alsnog gevonden wordt. Razak in de verklaring volgens persbureau Reuters:

“Het verdwijnen van MH370 is zonder precedent, en dat geldt ook voor de zoektocht: die is veruit de meest complexe en technisch uitdagende in de geschiedenis van de luchtvaart. Samen met onze internationale partners, hebben we het weinige bewijs dat er is gevolgd. Maleisië blijft zich inzetten voor het zoeken, en blijft hoopvol dat de MH370 zal worden gevonden.”

De afgelopen dagen zinspeelden Maleisische en Australische ministers erop dat MH370 misschien wel nooit gevonden wordt. Maleisië en Australië zijn overeengekomen om in ieder geval tot mei de zeebodem af te struinen in een zogenoemd prioriteitsgebied van 60.000 vierkante kilometer, ongeveer twee keer België, zo’n 1.600 kilometer ten westen van Australië.

Australië en Maleisië delen de kosten van omgerekend 85 miljoen euro om vier gespecialiseerde schepen, drie van de Nederlandse bodemonderzoeker Fugro, de bodem af te laten speuren. De schepen hebben, gehinderd door slecht weer, 44 procent van het gebied afgestruind. Als MH370 niet gevonden wordt, is er een groter gebied van 1,5 miljoen vierkante kilometer, zo groot als Iran, waar gezocht moet worden. De twee landen lijken er weinig voor te voelen de kosten hiervoor te betalen.

Herdenking

Catherine Gang, wier man Li Zhi aan boord was van de MH370, houdt een bord omhoog na een bijeenkomst van familieleden van slachtoffers vandaag.

Catherine Gang, wier man Li Zhi aan boord was van de MH370, houdt een bord omhoog na een bijeenkomst van familieleden van slachtoffers vandaag. Foto Reuters / Kim Kyung-Hoon

Familieleden van de 239 mensen aan boord van het vliegtuig kwamen vandaag bijeen om de ramp te herdenken. In Beijing kwamen enkele tientallen bijeen bij de grote boeddhistische tempel in Beijing. Zij hielden borden omhoog en sommigen droegen T-shirts met de tekst: Never give up. Search On. In Kuala Lumpur wordt later vandaag door de actiegroep Voice 370 een herdenkingsdag georganiseerd.

Lees in NRC Handelsblad het verhaal van correspondent Melle Garschagen: Niemand heeft enig idee waar mijn geliefde is (€).