‘Machinist passagierstrein botsing Tilburg reed door rood sein’

De twee treinen die vrijdag bij Tilburg op elkaar botsten. Foto ANP

De passagierstrein die vrijdag in Tilburg tegen een goederentrein botste, reed naar alle waarschijnlijk door een rood sein. Dat hebben ProRail, de NS en DB Schenker, de vervoerder waarvan de goederentrein was, per mail aan enkele Tweede Kamerleden laten weten volgens persbureau ANP. Het gaat om voorlopige onderzoeksresultaten, meldt ProRail.

De trein reed niet alleen door een rood sein, dat sein was ook niet voorzien van een zogeheten ATB-vv-systeem. Met het ATB-systeem wordt de machinist gewaarschuwd als hij door een rood sein gaat, maar alleen bij hoge snelheid. Het nieuwere ATB-vv-systeem reageert ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur.

In de trein zaten vrijdag zo’n veertig mensen. De meesten passagiers werden door de botsing door de trein “flink door elkaar geschud”. De conducteur liep een hoofdwond op en werd daarvoor in het ziekenhuis behandeld. Zeven andere mensen liepen kneuzingen op, maar hoefden niet naar het ziekenhuis.

Door de botsing ontstond ontstond een lek in de lpg-wagon, waardoor butadieen lekte (een koolwaterstofverbinding vergelijkbaar met benzine). Dat is een brandbare stof, die volgens de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant niet gevaarlijk is voor de gezondheid. Het duurde tot gisteren om de wagon leeg te pompen.

Verstoringen

De afgelopen dagen waren er flinke verstoringen nadat de treinen op elkaar waren gebotst tussen de stations Tilburg Centraal en Tilburg Universiteit. Omdat de passagierstrein pas vandaag weggesleept is, was het treinverkeer al die tijd flink verstoord tussen Breda, Tilburg en Den Bosch. Vanmiddag waren de problemen pas verholpen.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat er geen sprake was van een ATB-systeem. Dat was onjuist. Het sein was niet voorzien van ATB-vv (verbeterde versie), een nieuwer systeem.