Voor wie niet is gestopt met drinken

Behalve van wijn drinken, word ik ook erg vrolijk van onderzoeken naar onze wijnconsumptie. Nu ga ik het hier niet hebben over de mogelijke invloed op ons lichaam. Getuige artikelen in het december/januarinummer van het blad ZIN, het maartnummer van HP/De Tijd en in LUX van afgelopen week schijnt het momenteel bon ton te zijn om tijdelijk geheelonthouder te worden.

Voor wie droog wil gaan staan, is zelfs een website ontwikkeld. Op Ikpas.nl kon men zich tot 2 maart opgeven om ‘de uitdaging aan te gaan om 30 of 40 dagen geen alcohol te drinken.’ Overigens blijkt die nood niet erg hoog: een dag voor sluiting stond de teller op 3341 deelnemers. En dat terwijl toch 74 procent van alle Nederlanders van 18 jaar wel eens wijn drinkt, aldus een Trendbox onderzoek van afgelopen zomer.

Nu mogen onze landgenoten trouwens niet over een kam geschoren te worden. Dankzij eerdere research van het Productschap Wijn weet ik dat er in de provincie Utrecht en Zeeland de meeste wijn thuis wordt gedronken. Uit zuinigheidsoverwegingen: dat is goedkoper dan buiten de deur. Thuis drinken is het minst populair in Limburg. En in Amsterdam knalt de champagnekurk het vaakst.

Daarmee vertoont onze hoofdstad overeenkomsten met Londen. Dat blijkt uit Grape Britain, een onderzoek naar het wijndrinkgedrag van 400.000 Engelsen. Daar kan ik bovendien uit opmaken dat Liverpool een proseccobruggenhoofd is. Dat de badplaats Bournemouth baadt in Argentijnse malbec. En dat sauvignon blanc de populairste wijn is.

Opwindend nieuws voor supermarkteigenaren komt uit de Verenigde Staten. Onderzoeksbureau Nielsen openbaarde dat wijn kopen in de supermarkt resulteert in een hogere kassa-aanslag. Wie geen wijn op zijn boodschappenlijstje heeft staan, besteedt gemiddeld $ 47. Is dat wel het geval dan is dat $ 75. Dat verschil van $ 28 komt echter niet helemaal op het conto van wijn: daarvan bedraagt de gemiddelde besteding $ 15,00. Volgens Nielsen wordt het ‘restbedrag’ uitgegeven aan bijbehorende lekkernijen.

Meteen hier in de praktijk brengen? Uit eigen onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat Sankt Anna 2013, Riesling ‘Pur Mineral’ uit de Pfalz uitstekend is. Jumbo vraagt er maar € 5,99 voor. Dan houdt u gemiddeld flink over om er wat te eten bij uit te zoeken.