Vind je vrouwen maar ingewikkelde wezens? Foot Locker ook

Foto NRC Q

Wat doe je als alles je meezit, behalve de vrouwen? Blijven proberen? Dat is wel wat Foot Locker doet. De omzet van de Amerikaanse sportkledingketen, die vandaag met jaarcijfers komt, stijgt al vijf jaar op rij.

Alleen de verkoop van damessportproducten blijft achter. De omzet daarvan daalde in 2013, precieze cijfers maakte Foot Locker niet bekend. De women’s bussiness vormt de ‘grootste uitdaging’ voor Foot Locker, zoals topman Ken Hicks het in het laatste jaarverslag omschrijft.

Waarom zijn vrouwen nou zo lastig?

1. Ze willen een eigen winkel

Die winkels met verkopers in een scheidsrechtersoutfit, dat spreekt vrouwen niet echt aan.


Dus bedacht Foot Locker een winkel voor vrouwen, de Lady Foot Locker. Maar in vijf jaar is meer dan de helft van het totale aantal Lady Foot Lockerwinkels - die overigens Nederland nooit hebben bereikt - gesloten door tegenvallende omzet.

2. Niet iedere ‘vrouwenwinkel’ is zomaar goed

Iets anders dan maar: Foot Locker opende in november 2012 zeven sportzaken speciaal voor actieve vrouwen tussen de 20 en de 30 jaar oud. De nieuwe keten kreeg de kekke naam SIX:02. Wat er zo speciaal aan is? Volgens het persbericht wordt sportsokken kopen er een heuse shopping experience:

Women will be inspired and motivated through imagery, verbiage, and music

De keten verkoopt onder andere deze fleurige hardloopbroeken:


En dat passen? Dat gebeurt niet in een pashokje met verschoten blauw gordijn, maar in een heuse fitting lounge area waar je je hardloopbroek kunt testen. Het concept van SIX:02 werkt aardig. Directeur Hicks zegt ‘tevreden’ te zijn met de eerste resultaten van de testfase in de Verenigde Staten. Inmiddels is het aantal SIX:02-winkels verdubbeld.

3. Vrouwen stellen andere eisen aan sportkleding

Sportkleding puur functioneel? Voor veel vrouwen niet. Crossfit, yoga, krachttraining, dansen. Overal hoort natuurlijk een andere stijlvolle outfit bij.

Het nieuwe vrouwenconcept van Foot Locker moet zich gaan onderscheiden. Dus besteedt Foot Locker extra aandacht aan een assortiment met andere stijlen en pasvormen voor verschillende activiteiten.

Dat uurtje sporten is voor vrouwen niet zomaar je gedachten verzetten of calorieën verbranden, beredeneert Stacy Cunningham, senior vice president bij Foot Locker marketing:

A woman’s day tends to be packed with work, family, and friends. She often finds a moment for herself at the gym, during a run, or at an early morning fitness class. We understand that it’s her time to feel good and to look good.