Op zoek naar goede promotie? Maak dan stockfoto’s van filmsterren

Het zijn de equivalenten van de duffen en de suffen op kantoor: stockfoto’s. Toch gebruikt iedereen ze, ziet iedereen ze en weet iedereen precies wat het zijn. Reden genoeg voor de makers van de in première gaande film Unfinished Business om daar gebruik van te maken.

Een stockfoto met tweede van links Tom Wilkinson en helemaal rechts Dave Franco, twee van de hoofdrolspelers van Unfinished Business. Foto iStock

Het zijn de equivalenten van de duffen en de suffen op kantoor: stockfoto’s. Toch gebruikt iedereen ze, ziet iedereen ze en weet iedereen precies wat het zijn. Reden genoeg voor de makers van de in première gaande film Unfinished Business om daar gebruik van te maken.

De comedy, met onder andere Vince Vaughn (Wedding Crashers), Tom Wilkinson (In the bedroom) en Dave Franco (21 Jump Street) over drie mannen die voor een belangrijke zakendeal op reis moeten, gaat vanavond in première in de Verenigde Staten.

Geen originele film, wel een originele promotieafdeling

35 miljoen dollar heeft de film gekost. Doel van filmstudio 20th Century Fox is uiteraard om dat bedrag dubbel en dwars terug te verdienen, maar de voortekenen zijn niet goed. Op recensiewebsite RottenTomatoes krijgt de film een score van slechts 9 procent - van de tot nu toe 53 recensies waren er slechts vijf positief. De film wordt omschreven als “niet grappig”, dodelijk voor film die op de lachspieren zou moeten werken.

Gelukkig is het marketingbudget er nog. Want waar de film blijkbaar een gebrek heeft aan originele ideeën, hadden ze er bij de afdeling promotie genoeg. Ze hebben hun drie hoofdrolspelers in typische, nietszeggende posities op de gevoelige plaat gezet - net als bij stockfoto’s. De resultaten zijn gratis te downloaden bij iStock:

Soort van cult

Stockfoto’s zijn eigenlijk voor fotografie wat Comic Sans voor lettertypes is: iedereen gebruikt ze, maar ze worden tegelijkertijd universeel gehaat. Vanwege de nietszeggendheid, de politieke correctheid, de slechte inhoudelijke kwaliteit en de vaak rare plaatjes die er te vinden zijn. Op het internet zijn verschillende voorbeelden terug te vinden.

Maar juist de nietszeggendheid zorgt ervoor dat de foto’s vaak gebruikt worden. Om maar een willekeurig voorbeeld te noemen: een oude man in pak die sip kijkt kan het artikel eronder dat over noodlijdende pensioenfondsen gaat goed illustreren.

Miljoenen foto’s en toch hetzelfde model

Het voordeel is dat er miljoenen foto’s zijn; je vindt altijd wel iets naar je gading. Al kan het nog wel eens voorkomen dat bedrijven dezelfde foto’s of fotomodellen gebruiken. Bovendien zijn de foto’s goedkoop: een simpel abonnement kost enkele honderden euro’s per maand, maar daar krijg je ook honderden foto’s voor terug. Het inhuren van een professionele fotograaf kost veel meer geld.

Toch is het met het imago van stockfoto’s bar slecht. Zo slecht zelfs, dat Getty Images en iStock vorig jaar een wedstrijd organiseerden om kwalitatief betere stockfoto’s te verzamelen. Wie weet draagt Unfinished Business dankzij de foto’s daar nog een steentje aan bij. Afgaande op de recensies is dat een schrale troost voor de filmstudio.