Nu al zakenvrouw van het jaar: Taylor Swift

Foto Reuters

Zo, weer een titel erbij. Na ‘Worlds most popular recording artist of the year’ (de IFPI) en tweemaal ‘Woman of the year’ (Elle Style Magazine en Billboard Magazine) mag de Amerikaanse zangeres Taylor Swift zich van de jury van de Brit Awards sinds vorige week ook ‘Best international female solo artist’ noemen.

En dan zijn er nog de magazinecovers, haar optreden tijdens de Victoria’s Secretshow, haar nieuwe album dat in de Verenigde Staten meteen records breekt. Oh, en hadden we dat jaarinkomen van 64 miljoen dollar al genoemd?

http://youtu.be/QeYjBDNRjTg

Niet gek voor een vrouw van krap 25. De titel die nog mist? Zakenvrouw van het jaar. Bij deze krijgt ze hem, van NRC Q. En voor jou: zes tips van Taylor.

covers taylor

1. Boor nieuwe markten aan

Van country naar pop: met haar album 1989 maakte Swift eind oktober definitief de overstap. Niet alleen recensenten waren lyrisch, ook het publiek.

Na een week waren er 1,3 miljoen exemplaren verkocht: geen andere artiest wist dat jaar überhaupt de grens van 1 miljoen te passeren. Swift wel: eerder ook al met haar albums Red (2012) en Speak Now (2010). Maar 1989 is hen in succes al ver voorbij:

En daarmee kom je in de andere lijstjes die ertoe doen:

Daar komen de inkomsten uit 1989 en een nieuwe wereldtournee straks nog bovenop.

2. Bescherm je merk

Plannen voor een T-shirt met de tekst “Party like it’s 1989″? Of een mok met “This sick beat”? Kan, maar dan moet je eerst toestemming vragen aan Swift. De zangeres heeft deze en andere zinnen van haar laatste album als haar handelsmerk laten beschermen. Slim, zo voorkomt ze dat andere mensen aan haar succes verdienen.

Swifts vermogen komt allang niet meer alleen uit de muziek:

3. Stuur vraag en aanbod

Wat dat betreft: Swift weet wat ze waard is. En wat roddelbladen over hebben voor foto’s van haar. Dus toen er onlangs weer wat telelenzen op haar werden gericht, ging ze over op wat waardevermindering. Via haar eigen Instagram-account.

“I don’t want them to make like 100.000 dollar for stalking us. So we’re like, ‘Get up on the bow of the boat. We’re taking better bikini shots, so they don’t make as much money on theirs’.”

Greetings from Maui! @haimtheband

Een foto die is geplaatst door Taylor Swift (@taylorswift) op

4. Neem risico’s

Gewaagd, maar marketingtechnisch briljant: een week na het verschijnen van 1989 haalde Swift al haar muziek van streamingdienst Spotify. Volgens de zangeres doet de vergoeding van minder dan een cent per gedraaid liedje geen recht aan haar werk.

“I tried it and I didn’t like the way it felt.”

Spotify-topman Daniel Ek haastte zich in een blog te reageren. Er kwam zelfs een speciale playlist voor Swift-fans: What to play while Taylor’s away.

5. Investeer in je netwerk

Of in Swifts geval: de juiste vrienden. Neem Victoria’s Secret-model Karlie Kloss, met wie Swift onlangs op de cover van Vogue stond.

Maar ook: actrice Emma Stone en Lena Dunham met haar ruim 2 miljoen Twittervolgers.

6. Doe aan klantenbinding

Haar fans noemen het Swiftmas: iedere week probeert Swift een van haar 74,7 miljoen Facebookvolgers, 53,7 miljoen Twittervolgers en 23,1 miljoen Instagramvolgers een persoonlijk cadeautje te sturen. Waarom?

“I want to make the most of this cultural relevance or success or whatever you want to call it, because it’s not going to last. I have to be as good a person while my name matters to them.”

Een pr-stunt? Zeker. Maar zo blijven ze wel je platen kopen.