Kidnapping Mr. Heineken is een verschrikking, vindt de Amerikaanse pers

Willem Holleeder. ANP / Robin van Lonkhuijsen

Er zitten groene flesjes in die bruin hadden moeten zijn. Maar dat is niet alles. De Amerikaanse variant op de Heineken Ontvoering is een verschrikking, zo oordeelt de Amerikaanse pers.

Alleen New York Observer schreef positief over de film. De rest: b-film, banale triller, smakeloos. Ook Peter R. de Vries, op wiens boek de film is gebaseerd, zei eerder al:

Twitter avatar PeterRdeV Peter R. de Vries Acteurs doen het goed in Heineken-ontvoering, maar montage en ingekort script, maken dat de film niet zo goed is geworden als hij kon zijn.
Twitter avatar PeterRdeV Peter R. de Vries Veel discussie gehad met de makers van Heinekenfilm, moet kennelijk zo gaan. Jammer. Spijtig van de energie die we in script hebben gestopt.

De trailer van Kidnapping Mr. Heineken met Anthony Hopkins. De film gaat vandaag in première:

Variety: net zo aantrekkelijk als een oud biertje…

… mét sigarettenpeuken erin. Kidnapping mr. Heineken is volgens Variety niet gemaakt om de juiste reden, maar om te cashen.

“About as appealing as day-old beer littered with cigarette butts, the abysmal caper drama Kidnapping Mr. Heineken is one of those international co-productions produced for all the right tax-credit reasons and none of the right artistic ones.”

The New York Times: niet elke misdaad verdient een film

Waarom was er eigenlijk nog een film nodig over dit verhaal over domheid, hebzucht en verdiende loon, vraagt de NYT zich af. Er was immers al de vertolking met Rutger Hauer uit 2011. De filmmakers lijken te denken dat ze iets serieus te zeggen hebben. Is niet zo, volgens de krant.

“The sole object lesson in the true-crime drama “Kidnapping Mr. Heineken” is that not every crime deserves its own movie.”

Los Angeles Times: een jammerlijke misdaadfilm

Een b-film, zo oordeelt de krant. Het begint nog wel oké. Maar dan:

“But after a frenzied first half of macho lawbreaking action and undernourished character-building, director Daniel Alfredson is left with a dreary and predictable collect-and-scatter second act. The mix of accents in the cast (English, Australian, Dutch) is distracting as well, while Hopkins, tapped entirely for star power it seems, mostly sits in a padded cell and rages or mutters to himself.”

The Hollywood Reporter: saai

Fascinerende waargebeurde misdrijven worden zelden verteld op een saaiere manier dan in deze film. En dat is nog maar de eerste zin van de recensie van The Hollywood Reporter.

“By the time the relatively brief but seemingly interminable proceedings reach their conclusion, viewers may feel like they’ve been held hostage themselves.”

Meer slechte recensies vind je hier.