Christine le Duc wil niet langer in een steegje zitten

Foto ANP

Nu élke vrouw Fifty Shades of Grey heeft gelezen dan wel gezien, is erotiek niets (meer) om je voor te schamen. En dan vooral het kopen van erotische spullen: latexpakjes, jarretels, vibrators. Toch? Klopt, aldus winkelketen Christine le Duc, die aankondigde acht erotiekwinkels te gaan sluiten omdat ze op een “onaantrekkelijke plek” gevestigd zijn. B-locaties. Ooit de perfecte plek om besmuikt wat seksspeeltjes in te slaan.

Maar als het aan Christine le Duc ligt, kan dat voortaan dus gewoon in een megastore in een drukke winkelstraat. De winkels in Hengelo, Amsterdam-Noord, Zoetermeer, Delft, Ede, Dordrecht, Arnhem (één van de drie) en Emmen gaan dicht.

“Vroeger zat de winkel achter het station”, zegt financieel directeur Kees Vlasblom. “Nu kan het gewoon in het stadscentrum.” Dat heeft natuurlijk niet alleen maar met (verdwenen) verdomhoekjes te maken. Ook Beate Uhse, het Duitse moederbedrijf van Christine le Duc, is namelijk van strategie veranderd:

Mit der Repositionierung im Jahr 2014 haben wir der Marke Beate Uhse einen ganz neuen Auftritt verpasst. Wir sind feminin, frisch und souverän im Umgang mit den Themen Sexualität, Verführung und Sinnlichkeit.

De omzet van het erotiekbedrijf (650 werknemers) daalt al een aantal jaren, in zijn geheel en in verschillende regio’s. Al ging het de afgelopen kwartalen beter. En daarom is het bedrijf over op een nieuwe strategie waarbij de winkels zichtbaarder zijn, ook in Duitsland.

De winkels van Christine le Duc zijn “in zijn geheel winstgevend”, volgens Vlasblom. Maar de winkels die nu dicht gaan waren dat “onvoldoende”. Van de 120 werknemers zullen er rond de honderd overblijven. Exacte cijfers over de winstgevendheid wil het bedrijf niet geven. Maar in 2012, het laatste jaar waarvan cijfers openbaar zijn, zette de keten 8,6 miljoen euro om.

Stiekem online kopen

Het meeste geld dat Beate Ushe in Nederland verdient, na Duitsland de grootste afzetmarkt van het bedrijf, is niet afkomstig van Christine le Duc, maar van postorderbedrijf en webwinkel Pabo. Dat is in veel Europese landen actief, in Duitsland en Frankrijk onder een andere naam: als Beate Ushe (D) en Adam & Eve (F). In 2012 bedroeg de omzet van de site ruim 26 miljoen euro.

“De groei zit online”, zegt Vlasblom. Het zou dus best kunnen dat het aantal winkels in de toekomst nog minder wordt, aldus de financieel directeur. Toch blijven de winkels belangrijk. Vanwege “de bekendheid op straat”, en “het geloof in omni-channel”. Een inmiddels heilig woord in de retailsector, omni-channel. Dat betekent zoveel als dat klanten op zoveel mogelijk verschillende plekken met een bedrijf in aanraking komen. Zowel online als fysiek dus. Dat je bijvoorbeeld in de winkel een setje past en er online direct meer van koopt.

Christine le Duc is dus overal te krijgen. Behalve in de steegjes.