Bzzzz… alweer breaking news op je smartphone

Foto iStock

Minister Kamp tegen Groningers: Het spijt mij zeer.

Afperser De Mol huilend voor rechtbank: Het spijt me verschrikkelijk.

CPB: Herstel economie zet verder door.

Drie voorbeelden van pushberichten (een kort bericht dat op het telefoonscherm getoond wordt) die de nieuwsapp van RTL Nieuws de afgelopen weken heeft verstuurd. Na een druk op een knop bij die nieuwsredacties beginnen in heel Nederland smartphones te piepen en te zoemen, in het geval van de NOS zelfs zo’n 2,3 miljoen stuks. Zo’n collectief nieuwsmoment bewaar je voor de grote nieuwsgebeurtenissen, zou je denken.

Twitter avatar jaspervankuijk Jasper van Kuijk Weet je, NOS en Volkskrant, al die pushberichten als de trein wel / toch niet / niet op tijd gaat rijden? ’t Is allemaal nét wat te gretig.

Wie kritisch kijkt naar de koppen van de laatste tijd, kan zich afvragen waarom juist die nieuwtjes nou pushwaardig zijn, en al het andere nieuws niet. Wie zitten er eigenlijk achter de knop, en hoe beslissen ze wanneer iets belangrijk genoeg is om heel Nederland in te seinen?

Belangrijkste vraag: wat raakt lezers?

Bij RTL Nieuws beslist Mireille Derks dat, chef internetredactie.

“Die beslissing moet je vaak heel snel nemen. Het moet het grootste nieuws van het moment zijn. De belangrijkste vraag is: wat raakt lezers? Wij sturen ook vaak een bericht als we groot eigen nieuws hebben. Het klopt dat we de laatste tijd vaker zijn gaan pushen.”

RTL Nieuws en NOS stuurden er de afgelopen weken bijna één per dag, soms zelfs meer. Bij concurrent Nu.nl waren dat er veel minder: die stuurde er de laatste maand drie. Plaatsvervangend chef Wouter Bax van de 24-uursredactie van de NOS:

“We moeten wel oppassen dat we niet al te triggerhappy worden. Anders is het riskant dat er inflatie optreedt en de waarde van zo’n bericht afneemt.”

image1

Toch speelt de NOS met de gedachte om pushberichten breder in te zetten. Bax:

“Mobiel internet is met 4G nu zo snel, dat je ook een bericht zou kunnen sturen als je uniek live-beeld hebt, bijvoorbeeld als wij op de eerste rang staan bij een groot evenement of een belangrijke persconferentie.”

Pushberichten om je te onderscheiden

Volgens Bax gebruikt de NOS de pushberichten om te laten zien met wat voor journalistiek de nieuwsdienst zich onderscheidt. “Daar zitten no-brainers bij zoals de ramp met de MH17, maar ook groot eigen nieuws zoals problemen met chroomhoudende verf bij Defensie. Bij heel groot sportnieuws doen we het ook.”

Twitter avatar Herman_AB Herman Feitsma “Ik zou willen dat de @nos eens wat vaker en meer pushberichten zou sturen” ~niemand, ooit

De voorwaarden voor pushberichten zijn niet in steen gebeiteld. Ook internationale nieuwsapps zoals die van CNN of The Wall Street Journal versturen ze voor heel verschillende soorten nieuws.

NRC Q stuurt je ook berichten, maar wij doen ’t via Whatsapp. Nieuwsgierig?

De meeste pushberichten worden bij zowel RTL als de NOS achteraf geëvalueerd. Behalve de beslissing om wél te pushen, is ook het achterwege laten van een pushbericht soms lastig, zegt Derks. “Bijvoorbeeld het vermeende overlijden van Jorge Zorreguieta, de vader van Máxima.” Dat bericht bleek achteraf niet te kloppen.

“De druk om wel te gaan is op zo’n moment bijzonder hoog. Dat nieuws kregen wij niet bevestigd dus brachten we het niet.”

Weinig klachten

RTL en de NOS zeggen dat ze weinig klachten krijgen, afgezien van af en toe wat gemopper op Twitter.

Twitter avatar ANanninga Annabel Nanninga NOS pushberichten gaan episch worden hoor. “OBAMA SNUIT NEUS. VERMOEDELIJK IN EEN TEMPO OF KLEENEX. LATER MEER.”

In de apps kunnen gebruikers de pushberichten vrij eenvoudig uitzetten, maar ook dat gebeurt nog weinig. “Sterker: na elk pushbericht zien we het aantal aanmeldingen toenemen”, zegt Bax.

Een pushbericht is een aantrekkelijk middel om meer bezoekers naar een nieuwssite te trekken. Bij RTL Nieuws loopt het aantal extra bezoekers na een pushbericht in de tienduizenden, bij de NOS is dat vaak zelfs boven de honderdduizend.

Beide nieuwsorganisaties ontkennen dat commerciële afwegingen meespelen bij pushberichten. Bax: “We zien het echt als middel om ons nieuws sneller te verspreiden.”