NS probeert met juridische middelen de publicatie van een rapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tegen te houden. In het rapport constateert de ACM dat NS de Spoorwegwet heeft overtreden bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.
De twee concurrenten van NS-dochter Abellio bij de aanbesteding, vervoersbedrijven Veolia en Arriva, vechten de gunning aan Abellio aan bij de rechter. Volgens Veolia-directeur Manu Lageirse maakt NS zich schuldig aan machtsmisbruik.
Grootste ov-aanbesteding
Op 10 februari besloot de provincie Limburg dat Abellio van eind 2016 tot eind 2031 al het vervoer per bus en stoptrein in Limburg mag verzorgen. De totale waarde van deze concessie, de grootste die ooit in Nederland werd aanbesteed, is circa 2 miljard euro. Arriva scoorde te laag, Veolia voldeed niet aan de eisen die de provincie stelde. Al tijdens de procedure diende Veolia een klacht in bij ACM tegen NS. Als eigenaar van de stations zou NS bijvoorbeeld hoge vergoedingen vragen voor faciliteiten van concurrenten, en eerlijke concurrentie onmogelijk maken.
Op 27 januari stuurde de ACM een vooraankondiging van zijn besluit aan de advocaat van Veolia: de klacht is gegrond, NS heeft artikel 67 en 71 van de Spoorwegwet overtreden. Artikel 67 stelt dat NS diensten onder redelijke voorwaarden ter beschikking moet stellen. Artikel 71 gaat over de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de ACM. In het te publiceren rapport zou NS een boete worden opgelegd.
Verzet van NS
In een tweede brief aan de advocaat, van 10 februari, meldt de ACM dat publicatie van het definitieve besluit is vertraagd door verzet van NS. Met een voorlopige voorziening bij het College van beroep voor het bedrijfsleven heeft NS verdere verspreiding verhinderd. Een definitief besluit komt “zo snel mogelijk”, zei ACM-bestuurslid Henk Don vanochtend op radiozender BNR. NS vertrouwt erop dat het definitieve besluit, na verwerking van de reactie van NS, andere zal uitpakken dan het conceptbesluit. Limburg gaat er nog steeds vanuit dat Abellio vanaf eind 2016 door de provincie rijdt, aldus een woordvoerder van de provincie.
Overigens zal Veolia, dat na het verliezen van Limburg alleen nog busvervoer verzorgt in de regio Den Haag, binnen enkele maanden worden samengevoegd met Connexxion. Veolia en Connexxion zijn allebei onderdeel van Transdev, een Franse multinational die actief is in 20 landen. Beide bedrijven zullen worden geleid door de huidige bestuursvoorzitter van Connexxion, Bart Schmeink.
Lees ook in NRC Handelsblad: Marktwerking spoor kent vele hobbels (€) en ‘Marktwerking wordt vies woord’ (€), directeur Arriva beschuldigt NS van slechte bedrijfsvoering