WHO: we eten allemaal te veel suiker

Een schepje suiker in de koffie. Foto ANP/Koen Suyk

Wereldwijd wordt er te veel suiker gegeten. Dat zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) in een gepresenteerde richtlijn voor suikerconsumptie. Uit onderzoek blijkt dat geen enkel land het aanbevolen percentage van suiker van 5 procent (oftewel 25 gram suiker) van de dagelijkse energiebehoefte haalt.

Het absolute maximum is volgens de WHO 50 gram suiker per dag, oftewel 10 procent van de dagelijkse energie-inname. Maar minder dan 25 gram is nog beter tegen niet dik worden en tandbederf.

Twee tot drie keer teveel suiker

Bekijk video

150 gram suiker, hoe ziet dat eruit? Kijk eens: zoveel suiker eten we elke dag

Bij een grens van 50 gram kan een blikje traditionele cola (met 35 gram suiker) of eenzelfde volume appelsap (37 gram) nog net, maar als de WHO zijn zin krijgt, wordt dat te veel voor één dag. 50 gram lijkt een hele bult suiker – het zijn tien tot dertien suikerklontjes, ofwel 10 procent van de dagelijkse energiebehoefte. Maar Nederlanders krijgen twee tot drie keer zoveel binnen, blijkt uit de Voedselconsumptiepeiling.

Ook in andere landen krijgen mensen meer suiker binnen dan de aanbevolen 5 procent. Het dagelijkse dieet van volwassen in Hongarije en Zuid-Afrika bestaat voor 7 à 8 procent uit suiker, in Spanje en het Verenigd Koninkrijk is het twee keer zo hoog: 16 à 17 procent. Voor kinderen ligt dat percentage nog hoger – bijna een kwart van alles dat kinderen in Portugal binnenkrijgen is suiker.

Verschillende soorten ‘suikers’

Wat ‘suikers’ precies zijn, daar bestaat discussie over. Voor de WHO zijn ze niet hetzelfde zijn als de suikers in de Nederlandse cijfers. De WHO telt de kristalsuikers en stropen die mensen zelf, hun koks, of de voedingsmiddelenindustrie in eten en drinken stoppen. Plús de suikers die van nature in vruchtensap, -sapconcentraten en in siropen zitten. Ten slotte rekent de WHO ook de suikers die bijen in hun honing stoppen tot suikers waar we niet te veel van moeten hebben. Zelf tellen is het enige wat er op zit.

De suikerrichtlijn die de WHO nu eindelijk heeft vastgesteld is jarenlang omstreden geweest. Al in 2002 gaf de WHO het advies om niet meer dan 10 procent van de dagelijkse energiebehoefte uit die vrije suikers te halen. Dat advies kwam zo zwaar onder vuur van de voedingsmiddelenindustrie en de suikerproducerende landen te liggen dat er twee jaar later in de Global Strategy on Diet, Physical Activity, and Health van de WHO geen woord meer over terug te vinden was, schrijft de voedingshoogleraar Marion Nestle uit New York op haar blog over de nieuwe WHO-richtlijn.

Vanaf 2014 werd een nieuwe poging ondernomen. Er was meer en beter uitgevoerd onderzoek naar de samenhang tussen suikerconsumptie en overgewicht en naar suiker en tandbederf. Een jaar geleden publiceerde de WHO de ontwerprichtlijn. Daar kwamen 189 commentaren op binnen van regeringen, NGO’s, industrie-organisaties en academische instituten. Maar ditmaal bleef de conclusie overeind.

Lees ook in NRC Handelsblad: Suikerstop (€) en op NRC Q: Wat zijn we lekker gezond bezig in Nederland. Of toch niet?.

En bekijk de video op nrc.nl: 150 gram suiker, hoe ziet dat er eigenlijk uit?