Wat Youtube doet kunnen wij ook

Vanuit een huiskamer in Brabant screenen Linda en Jeroen Bouten Youtubefilmpjes op kindvriendelijkheid.

De bedenkers van KinderTube aan het werk. De site trekt 800.000 unieke bezoekers per maand. Foto Merlin Daleman

Het begon twee jaar geleden met een Dora The Explorer-filmpje met een grove voice-over, vertellen de oprichters van KinderTube.nl Linda en Jeroen Bouten (allebei 33). Ze zitten aan de eettafel in een vakantiewoning in Weert, waar ze met hun twee zoontjes (twee en vier jaar oud) tijdelijk bivakkeren omdat hun huis wordt verbouwd.

Zoontje Toby vond het filmpje op YouTube en keek ernaar op de tablet. Dora zei: ‘De Kerstman komt cadeautjes brengen. Houd jij van cadeautjes?’ De voice-over antwoordde: ‘Nee, ik houd ervan als de Kerstman over je moeder heen kotst’.

Voor Linda was toegesneld om het filmpje stop te zetten, was er al menig scheldwoord gevallen.

YouTube maakte vorige week bekend met een ‘kindveilige’ variant van hun site te komen: YouTube for kids – voorlopig alleen beschikbaar voor Amerikaanse kinderen. Daar is een markt voor, denkt de videosite: het aantal YouTube-kanalen gericht op kinderen is het afgelopen jaar met 200 procent gegroeid, constateerde YouTube-eigenaar Google.

Youtube populair onder kinderen

In ruim driekwart (77 procent) van de Nederlandse gezinnen is inmiddels een tablet aanwezig, blijkt uit het onderzoek naar mediagebruik onder kinderen Iene Miene Media uit 2014. Nog voor kinderen één jaar oud zijn, gebruikt 45 procent al een tablet, als die in huis is. Veertig procent van de kinderen die het apparaat gebruiken, kijken naar YouTube.

Hoewel YouTube – de grootste videosite ter wereld met 1,3 miljard gebruikers vorig jaar – censureert op porno, zijn op de site wel filmpjes te vinden van ontploffende Teletubbies, IS-onthoofdingen, bevallingen en scheldpartijen. Ook drankreclames en trailers van films als Fifty Shades of Grey duiken op.

Geen geschikt materiaal voor jonge kinderen, vinden ouders zoals Jeroen en Linda Bouten en de bezoekers van hun website. Reacties op de Facebookpagina van KinderTube lijken vrijwel allemaal op die van Suzanne Schoonderbeek-Vink. Die schrijft: „Heerlijk dat je bij deze app niet steeds bang hoeft te zijn dat er troep voorbij komt.”

Na het ‘Dora-incident’ screende Linda vooraf alle filmpjes die zij vervolgens voor haar kinderen op de tablet zette. Haar man Jeroen bouwde er een website omheen. In 2002 begon hij met zijn tweelingbroer en wat computers op een zolderkamer een eigen bedrijfje. Inmiddels is webhostingbedrijf Fxw.nl uitgegroeid tot een bedrijf met dertig werknemers.

Linda en Jeroen werken in de avonduren en met zijn tweeën aan hun website. Naast elkaar achter grote schermen. Zij screent filmpjes. Hij bouwt, verbetert en ontwikkelt de website.

Zo screenden ze duizenden YouTubefilmpjes. Nijntje, Bumba, Sprookjesboom, de Fabeltjeskrant. Geen vervelend werk, vond Linda, die graag met haar kinderen meekijkt en zo’n fan van Bert en Ernie is dat ze zowel een Bert als een Ernie rugzak heeft.

Op Kindertube worden dagelijks door 100.000 bezoekers een half miljoen filmpjes bekeken. Maandelijks trekt de site 800.000 unieke bezoekers. Het merendeel (60 procent) van de KinderTube- gebruikers kijkt op de tablet, vertelt Jeroen. Dertig procent kijkt op de telefoon en tien op de desktop. Op KinderTube staan op dit moment ruim zesduizend filmpjes.

Vijf maanden geleden ging de Amerikaanse versie van KinderTube online: ToddlerTube.com. Twee maanden geleden de Britse: ToddlerTube.co.uk. In die landen heeft de website respectievelijk 40.000 en 100.000 unieke bezoekers per maand. Linda: „Het Amerikaanse publiek lijkt wat stugger als het gaat om dingen die elders zijn gemaakt.”

Waarom doen ze het? Omdat ze ouders en kinderen veilige kinderfilmpjes gunnen, zeggen ze. En: het levert geld op. De kindvriendelijke reclamebanners die onder hun filmpjes verschijnen zijn te koop. Het is de vraag vinden critici (zie kader) of kinderen wel in een dergelijke commerciële omgeving zouden moeten verkeren.

Het geld stroomt in ieder geval nog niet binnen, zegt Jeroen. „We willen de website uitbreiden naar andere landen. Na Duitsland staan Frankrijk en Spanje op het programma. Zo creëren we eerst het platform. Dan zien we wel.”