Drie vragen over de SP

1 Wat is het belangrijkste campagnepunt van de SP?

‘Reken af!’, staat op de posters van de SP. De campagne is hoofdzakelijk gericht op de landelijke politiek en kent maar één doel: Rutte II zo snel mogelijk naar huis sturen.

„De belangrijkste motivatie van onze actieve mensen is om het kabinet een knauw te geven”, zegt campagneleider en partijsecretaris Hans van Heijningen. In de provincies zet de SP zich onder meer in voor extra werkgelegenheid en investeringen in de regionale economie. Zo wil de partij in Gelderland dat de opbrengst van de verkoop van energiebedrijf Nuon wordt gebruikt voor isolatie van woningen en dubbel spoor op lokale treinroutes.

2 Voor welke tactische en strategische keuzes staat de SP?

Vier jaar geleden wilde de SP per se laten zien dat ze kon meebesturen. Dat is gelukt, in Noord-Brabant en Zuid-Holland. Vorig jaar kwam daar nog een aantal grote steden bij, zoals Amsterdam, Utrecht en Eindhoven. „Er zit dus minder druk op, deze keer”, aldus partijsecretaris Hans van Heijningen.

De verwachting is niettemin dat de SP zal proberen om na 18 maart in méér dan twee provinciebesturen te komen en zich dus opnieuw soepel zal opstellen bij coalitieonderhandelingen. In de Eerste Kamer is de keuze overzichtelijk: zoveel mogelijk dwarsliggen bij de plannen van Rutte II. Verwacht geen constructieve opstelling van de socialistische senatoren.

3 Hoe zijn de vooruitzichten voor de partij?

Vier jaar geleden verloor de SP flink bij de Provinciale Statenverkiezingen. Deze keer verwacht de partij daarom in nogal wat provincies te gaan winnen. Exacte getallen worden niet genoemd, maar de partij hoopt op aanzienlijk meer Provinciale Statenzetels dan de huidige 56.

In de Eerste Kamer heeft de SP nu 8 zetels. Na 18 maart komt de partij daar „waarschijnlijk wel in de dubbele cijfers”, zegt campagneleider Van Heijningen. Toch is de winst in de peilingen wat aan de magere kant, gezien de reusachtige nederlaag die de peilingen voorzien voor de linkse concurrenten van de PvdA.