CBS kocht data Marktplaats à 60.000 euro

Bedrijven verhandelen hun gebruikersgegevens steeds vaker. Vraag- en aanbodsite vond CBS als klant.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) betaalde een vergoeding van 60.000 euro aan Marktplaats.nl voor anonieme gebruikersgegevens over de periode 2005-2011. Marktplaats is in Nederland de grootste aan- en verkoopsite met 6,5 miljoen unieke bezoekers per maand.

Het statistiekbureau wilde in beeld krijgen wat per regio werd gekocht en te koop aangeboden en welke prijzen daarvoor werden betaald.

Het is zeer ongebruikelijk dat het CBS voor de overdracht van data betaalt. Het statistiekbureau van de overheid kan veel data kosteloos opvragen bij bedrijven, maar juist de dataset van Marktplaats valt buiten de wettelijk beschreven regelgeving uit 2003. De transactie was volgens een woordvoerder van het CBS onderdeel van „een experiment” om grote databestanden te verwerven. Het CBS benadrukt dat niet voor de data zelf is betaald maar voor het werk dat Marktplaats heeft gehad aan het anonimiseren van de data en het adviseren over gebruik.

Bedrijven die beschikken over grote hoeveelheden gebruikersgegevens proberen deze steeds vaker te verhandelen. Ook de Amerikaanse veilingsite eBay, sinds 2004 eigenaar van Marktplaats, verkoopt anonieme gebruikersgegevens. Marktplaats verkoopt gebruikersgegevens naar eigen zeggen niet aan commerciële partijen.

Ook NRC Q, de zakelijke website van NRC Handelsblad, kreeg toegang tot een aantal geanonimiseerde databestanden van Marktplaats. De videoproductie De spiegel van Nederland toont wat deze big data zeggen over Nederlanders en hun ‘handelsgeest’. Zo blijkt ‘gratis’ het hele jaar door het populairste trefwoord, behalve als het een tijd heeft gevroren. Dan is ‘schaatsen’ populairder. Marktplaats ziet ook hoe hypes zich over Nederland verspreiden. Zo kon het afgelopen zomer volgen in welke regio’s de knutselelastiekjes looms het eerst aansloegen.

„We zijn de meest intense online handelaren ter wereld”, zegt directeur Olivier van Duijn, doelend op de bezoekersaantallen. De handel op de site bedraagt 8 miljard euro en is een indicator voor conjunctuurschommelingen. Zo verdubbelde de handel in tweedehandskleding op het hoogtepunt van de crisis.