‘Waarom zou je je leven met anderen willen delen?’

De winnaar van een Gouden Kalf voor beste script met ‘Aanmodderfakker’ zou liefst een relatiedrama met Kate Winslet en Mads Mikkelsen maken. Met de souk van Marrakech als decor. En zonder happy end.

Foto Rien Zilvold

Ik ben geen schrijver die als vertrekpunt heeft wat er mooi of spectaculair uitziet op beeld. Ik ga uit van personages. Leuke, echte en ontroerende personages. Inspiratie haal ik uit mijn omgeving, door dingen die ik meemaak of mensen die ik ken.

„Laatst was ik op vakantie in Marrakech. Dat zou een prachtige setting zijn voor een film. Vooral die souks. Die smalle steegjes vol kleurrijke winkeltjes en mensen zijn heel filmisch. Het licht dat daar door de afdakjes schijnt ... heel mooi, maar het heeft ook iets mysterieus en beklemmends. Een eindeloos doolhof, mensen klampen je constant aan.

„In de souk zou ik een relatiedrama willen laten spelen. Een stel dat daar op vakantie is, gespeeld Kate Winslet en Mads Mikkelsen omdat ik dat waanzinnige acteurs vind. Kate speelde in een van mijn favoriete films: Revolutionary Road. Een relatiedrama over hoe de werkelijkheid je dromen kan inhalen. In die sfeer zou ik een film willen maken.

„De ruziescènes in die film zijn heel goed geschreven. Vanuit het niets ontvlammen er ruzies tot absurde hoogtes. Dialogen zijn moeilijk om te schrijven omdat ze natuurlijk moeten klinken: niemand praat in perfecte volzinnen. Ruzies zijn helemaal lastig, want dat zijn de weinige momenten waarop mensen alles eruit flappen. Maar ondertussen wil je als schrijver dat de tekst niet te plat wordt.

„Wat voor mensen zijn de hoofdpersonages? Ik denk mensen die te veel waarde hechten aan materie en status. Van die dertigers of veertigers die het heel belangrijk vinden dat hun huis industrieel is ingericht. En dan op zondagmiddag witte wijn drinken met hun vrienden. Ik kan me daar echt over verbazen. Lekker belangrijk of je wel de juiste meubels hebt. Ik ben iemand die veel nadenkt over wat het leven inhoudt, of hoe leeg het kan zijn. Wat ik mezelf ook vaak afvraag: wat vind ik moeilijk aan het leven en hoe kan ik dat gebruiken? Er is in het dagelijks leven weinig ruimte voor onvermogen. Terwijl onvolmaaktheden juist aandoenlijk zijn, vind ik.

„De liefde is ook een onderwerp dat ik graag onderzoek. Waarom zou je je leven met iemand willen delen? Sleur, geen seks meer op een gegeven moment. Wáárom willen mensen dat? Dan kun je beter alleen zijn. Daar zou de film in Marrakech over moeten gaan. Ik denk niet dat mijn droomfilm goed afloopt. Tenminste, niet in de zin dat er een happy end is. Maar ik hou er wel van als mijn personages zichzelf tegenkomen.”

    • Yasmina Aboutaleb