UvA legt bezuiniging tijdelijk stil, docenten maken eisen bekend

Actievoerende studenten in het bezette Maagdenhuis. Foto ANP / Remko de Waal

De Universiteit van Amsterdam legt de geplande reorganisatie en bezuinigingsronde die aanleiding was voor hevig studenten- en docentenprotest tijdelijk stil. Het bestuur wil de komende maand gebruiken om te zien “hoe en op welke basis” plannen voor de toekomst kunnen worden doorgevoerd, heeft de decaan Frank van Vree van de Faculteit Geesteswetenschappen bekendgemaakt.

De vanmiddag verstuurde verklaring is opgesteld door het dagelijks bestuur en zo’n 75 andere betrokken bestuurders van de faculteit. Docenten van de UvA maakten vanmiddag ook bekend welke eisen zij ingewilligd willen zien. Hoewel er nog gesproken wordt over het precieze eisenpakket, lijkt het erop dat ze willen dat de bezuinigingen over de hele linie - alsook de verkoop van universiteitsgebouwen - worden geschrapt.

Twitter avatar rethinkUvA Rethink UvA Photos of the proposed list of teacher demands and deadline already circulating: #rethinkUvA http://t.co/NYo3e47nCm

Onafhankelijk onderzoek

Docenten willen verder dat zij weer meer te zeggen krijgen over het onderwijs dat ze geven. Wijzigingen die in september zijn doorgevoerd in de bestuursstructuur hebben volgens filosofiedocent Joseph Früchtl tot gevolg dat docenten bijna niets meer te zeggen hebben over de inhoud en de vorm van het onderwijs. Docenten moeten eerst langs hun opleidingsdirecteur, en die komt niet altijd uit hetzelfde vakgebied. Een andere eis is dat er een onafhankelijk onderzoek komt door een externe commissie naar de financiële toestand van de faculteit.

Wij vinden het onaanvaardbaar dat de decaan, het CvB [College van Bestuur] en de minister voortdurend naar elkaar verwijzen zonder verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen beslissingen. Op basis daarvan moet dan ook een serieuze discussie volgen over de verdeling van gelden tussen de faculteiten.

Iedereen wil opeens af van rendementsdenken

Volgens persbureau ANP dreigen de docenten met acties, zoals de bezetting van meer panden van de UvA, als de eisen niet worden ingewilligd. Decaan Van Vree stelt, op de vraag of de eis van een onafhankelijk onderzoek wordt ingewilligd, dat de faculteit al wordt onderworpen aan accountantscontrole.

De faculteit heeft zich altijd op het standpunt gesteld, dat haar financiën transparant dienen te zijn. In dat verband is de laatste maanden ook aan studenten buiten deze raden inzicht gegeven in de financiële situatie.

Vanmiddag werd in het Maagdenhuis in Amsterdam gesproken over een definitieve lijst met eisen aan het bestuur van de UvA. Het bestuursgebouw van de UvA werd vorige week na een studentenmars voor meer democratie bezet. Ontevreden studenten riepen vandaag uit tot landelijke actiedag. Op verschillende universiteiten werden bijeenkomsten gehouden waar studenten, docenten en bestuurders met elkaar in gesprek gaan over meer democratie en inspraak van ‘onderaf’.

Het Maagdenhuisprotest heeft ook de discussie over het ‘rendementsdenken’ in het onderwijs aangezwengeld. Minister van Onderwijs Jet Bussemaker zei donderdag in Nieuwsuur dat ze “af wil van het rendementsdenken”. De Telegraaf schreef dit weekend in een redactioneel commentaar dat het rendementsdenken in het onderwijs is doorgeslagen. In Buitenhof In Buitenhof waren de SP en D66 het ook eens over hun afkeer van het fenomeen, waarbij succes wordt gemeten aan de hand van bijvoorbeeld het aantal publicaties van een onderzoeker of het aantal afgestudeerden van een opleiding.

Update 21.43:
Studenten hebben met ingang van nu instemmingsrecht als het gaat om de begroting van hun hogeschool of universiteit, meldt ANP. De plannen daarvoor waren al door de Tweede en Eerste Kamer aanvaard, maar het was nog onduidelijk wanneer ze in werking zouden treden. Vandaag stond de maatregel aangekondigd in de de Staatscourant, waarmee het plan nu officieel in werking is. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs kwam dit toevallig zo uit. De aanleiding zou niet liggen bij de studentenprotesten.