Pebble of Apple, welke smartwatch zit er straks om jouw pols?

Foto Pebble Time

De strijd om je pols barst dit jaar los. En nu echt. Op Mobile World Congress in Barcelona namen fabrikanten een voorschot op de komst van de Apple Watch, het slimme horloge dat in april verschijnt. Ook Pebble, een van de best verkochte smartwatches tot nu toe, brengt een nieuw model uit – nu met kleurenscherm.

Een slim horloge, waarom ook alweer?

Je kijkt op je telefoon als je wilt weten hoe laat het is. Waarom zou je toch een smartwatch willen?

Zo’n horloge kan de notificaties op je telefoon (mail, sms, WhatsApp) weergeven. Daarnaast is het een fitnesstracker: met stappenteller en vaak ook een hartslagsensor. En het horloge kan als afstandsbediening fungeren om bijvoorbeeld de muziek aan te zetten of de lampen uit te doen. Het zijn grotendeels functies die de telefoon zelf ook al biedt. Alleen hoef je die nu niet meer uit je binnenzak of je tas te toveren.

Nog niet overtuigd dat je iets aan een slim horloge hebt? Dat kan kloppen. De smartwatch-markt is nog pril; er zijn horloges van Samsung, LG en Sony uitgekomen, maar het grootste verkoopsucces is de Pebble met z’n simpele zwartwit-scherm. Tot nu toe heeft dit voormalige Kickstarterproject 1 miljoen exemplaren verkocht. Het is nu een bedrijf met 130 medewerkers en komt met een tweede versie, de Pebble Time.

Tien minuten met Pebble Time

NRC Q mocht tien minuten spelen met prototypes van de nieuwe Pebble-modellen: een met kunststof behuizing en eentje van metaal. Beide horloges hebben een e-ink kleurenscherm. Niet de heldere kleuren van een led- of oled-scherm, maar het voordeel is dat e-ink minder energie verbruikt.

De nieuwe Pebble Time is dunner en lichter is dan z’n vorige generatie en heeft een langere batterijduur– geen 5 maar 7 dagen. Ter vergelijking: de meeste modellen met led-scherm houden het twee dagen vol, de Apple Watch moet waarschijnlijk iedere dag opgeladen worden.

De luxe variant Pebble Time Steel is zwaarder, dikker en heeft een grotere accu. Die houdt dan ook 10 dagen vol op een volle batterij, aldus Pebble. Zo om de pols is het gewichtsverschil wel heel erg groot; dat komt mede door het krasvrij Gorillaglass, dat je ook van smartphones kent.

De Pebble-bediening is er op vooruit gegaan; je hoeft niet meer via een algemeen menu naar applicaties te ‘surfen’ maar kunt via een tijdslijn navigeren. Die bediening werkt ook op de huidige Pebble-modellen.

Ook de nieuwe Pebble is geen fitnessband – er zit bijvoorbeeld geen hartslagsensor op. Het is de bedoeling dat enthousiastelingen een bandje met een extra sensor ontwikkelen en die koppelen aan het toestel. Voordeel: de lelijke magneetjes waarmee je het laadsnoer aan de Pebble vastklikt, verhuizen naar de achterkant.

De Pebble Time heeft ook een microfoon waarmee je korte boodschappen kunt versturen – een telefoongesprek voeren via je pols lijkt niet mogelijk.

Pebble Time werd als project weer op Kickstarter gezet. Onzin, want het bedrijf heeft dit model al lang klaar en er is geen crowdfunding nodig om de nieuwe versie te produceren. Maar Kickstarter is een erkende marketingtool: altijd een goede pr-stunt om te zeggen dat de Pebble Time “het meest succesvolle Kickstarter-project aller tijden” is.

Nerdy wordt luxe

De eerste smartwatches waren voer voor geeks, nu moet het grote publiek warm gemaakt worden. De smartwatches lijken nu op normale, luxe horloges met ronde schermen en een degelijke bandje.

Kijk maar naar de LG Urbane, een Android Wear horloge met drie stoere knoppen aan de zijkant. Er is ook een Urbane LTE die op WebOS draait – een ander besturingssysteem. Verwarrend? Ook Samsung levert horloges met verschillende besturingssystemen (Tizen en Android Wear). Het Chinese Huawei houdt het bij een Android Wear horloge met een luxe –ietwat kitscherige – uitstraling. Sony maakt een Android Wear-horloge, net als de Alcatel Onetouch Watch. En de Asus ZenWatch. Android Wear is nog niet zo gebruiksvriendelijk dat je je schoonmoeder zo’n horloge cadeau zult doen. Of juist wel.

 

Alcatel Onetouch Watch

Alcatel Onetouch Watch

Echt? 10 miljoen Apple Watches?

Ondertussen wacht iedereen op het marketinggeweld rondom de Apple Watch. Concurrenten met Android Wear zullen meeliften op de aandachtsgolf die Apple creëert voor ‘de pols’ als extra scherm. In het kielzog van de Apple Watch presenteren zij zich daarna als goedkoper alternatief.

Apple heeft al enorme advertenties ingekocht bij modebladen als Vogue. De Watch zal vanaf 349 dollar kosten (reken op flinke premies voor upgrades en bandjes). Vermoedelijk zal het horloge ook vanaf april in Europa te koop zijn – in ieder geval in Duitsland. Het is de verwachting dat Apple volgende week meer details bekend maakt.

Apple koos voor een draaiknop (de ‘Crown’) waarmee je apps selecteert en activeert, in combinatie met een aanraakscherm.  Het succes van de Apple Watch is vooral afhankelijk van de applicaties die je erop kunt draaien en de meerprijs ten opzichte van ‘simpele’ smartwatches als de Pebble moeten rechtvaardigen. Apple heeft naar verluidt 5 miljoen horloges laten produceren. Dat is veel, als je het vergelijkt met de verkoopcijfers van andere fabrikanten.

https://www.youtube.com/watch?v=CPpMeRCG1WQ

Wordt de Apple Watch een flop of een succes? Ondanks alle horlogehype, wie verkoopcijfers als die van de smartphone verwacht (1,2 miljard exemplaren in 2014) zal sowieso teleurgesteld worden. De Apple Watch is alleen geschikt als accessoire voor de iPhone - en dat beperkt de doelgroep tot ongeveer 15 procent van de bellende wereldbevolking.

James McQuivey, analist van Forrester is optimistisch:

“20 million people in the US alone are inclined to buy something new from Apple, giving Apple an easy shot at converting 10 million people to buy Apple Watch between the US and international markets. We stand by our initial assessment that 10 million units sold by year end is likely.”

Met andere woorden: Apple kan terugvallen op een schare fans die elk product zullen willen uitproberen. Als je al te primaire koopdrift moet onderdrukken; bedenk hoeveel kinderziektes Apple oplost in de tweede generatie van zijn gadgets.

 

    • Marc Hijink