Netflix wil een Oscar

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Leuk hoor, wat van die Emmy’s in de boekenkast. Maar wat Netflix écht wil is een Oscar, schrijft Quartz. Probleempje is alleen dat Netflix een streaming website is. Om in aanmerking te komen voor een Academy Award (een Oscar dus) moet een film in de bioscoop te zien zijn geweest. Het telt niet als de film al op de site heeft gestaan vóór de première op het witte doek.

De oplossing van Netflix: een film uitbrengen in een klein aantal bioscoopzalen op dezelfde dag dat de film online beschikbaar wordt.

De potentiële blockbuster in kwestie is volgens de website Deadline Beast of No Nation. De Britste acteur Idris Elba speelt daarin een kindsoldaat die gedwongen wordt om als huursoldaat te vechten in West-Afrika. Voor 12 miljoen dollar (10,74 miljoen euro) kocht Netflix de rechten.

Volgens showbizzwebsite Variety is Netflix zó gebrand op die Oscar, dat ze een dure campagne begint voor de film. Het is geen traditionele blockbuster, dat Beast of No Nation. Het publiek waar Netflix zich op richt, zo denkt Quartz: de Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Oftewel de mensen die de Oscars uitdelen.

Waar blijft de elektrische auto?

Het ontbreekt op de markt niet aan elektrische auto’s. Het aanbod is groot, en toch wil de elektrische auto maar niet doorbreken op de automarkt. Dat signaleert Bloomberg op de Geneva Motor Show.

In de Verenigde staten rijdt 3 procent van de automobilisten in een elektrische auto. Dat is al tien jaar zo. Destijds was het aanbod een stuk schraler met maar één of twee opties voor de autokopers. “Tegenwoordig zijn er bijna honderd verschillende elektrische auto’s en staat het aandeel elektrisch op de automarkt nog steeds op 3 procent”, zegt Ford topman Jim Farley.

Farley kijkt naar stadsplanners als ‘gamechangers‘. De industrie zou een flinke steun in de rug krijgen als er bijvoorbeeld alleen nog elektrische auto’s de stad in mogen.

Waar blijft die revolutie nou, vraagt Bloomberg zich af. Het probleem zit volgens de autoproducenten in de infrastructuur: er zijn niet genoeg laadpalen. En volgens Carlos Ghosn, CEO van Renault-Nissan willen mensen een krachtigere batterij en vinden ze elektrisch rijden te duur. De hoop op een revolutie is hij nog niet verloren. “We moeten geduldig zijn; hij komt eraan.”

Maar mogelijk wordt de elektrische auto tegen die tijd ingehaald door fuel cell technologie: auto’s die rijden op waterstof. Een veelbelovende technologie, zeggen de autoproducenten. Maar ja, ook die heeft zijn eigen infrastructuur nodig…

Google en Facebook kopen Silicon Valley

Tijd voor uitbreiding, moeten ze gedacht hebben bij Google en Facebook. De grootste bedrijven in Silicon Valley zijn flinke vastgoedaankopen aan het doen, meldt The Wall Street Journal.

Facebook kocht voor 395 miljoen dollar (353,53 miljoen euro) het Menlo Science and Technology Park: 21 lage kantoorgebouwen en loodsen ten zuiden van San Francisco. “We zullen nog verder groeien”, zegt John Tenanes, die bij Facebook over het vastgoed gaat. “We willen voorbereid zijn op wat er gaat gebeuren.”

Afgelopen jaar besteedde Google meer dan 1 miljard dollar (900 miljoen euro) aan 19 gebouwen in Silicon Valley. Vorige week werden de futuristische plannen voor het nieuwe hoofdkantoor bekend.

De grote aankopen zijn deels bedoeld om toekomstige groei in werknemers op te vangen, meent The Wall Street Journal. En natuurlijk om geen concurrerende bedrijven in je achtertuin te vinden.

Het is ook handig om de grond nu alvast te kopen, vóór de grondprijs verder stijgt. Een ‘race for space‘ noemt marktanalist Jed Reagan het in de krant. Volgens hem drijven de tech-bedrijven zelf de prijs van vastgoed en grond op.