Kleine Verhoeven beticht Cannes van homofobie

Nee, niet onze Paul Verhoeven. Het is de gelijknamige, 73-jarige Franse filmmaker die volgens The Guardian het filmfestival van Cannes voor de rechter daagt wegens homofobie. Om die reden werd zijn lowbudgetfilm Teenagers in 2009 afgewezen, zo stelt hij.

Al liep het dat jaar volgens filmcriticus Roger Ebert nog best storm toen Teenagers in een achterafzaaltje in de marge van Cannes draaide en sommige inkopers dachten met ‘de nieuwe Verhoeven’ van doen te hebben. Toen het bleek te gaan over grofkorrelige tieners die hun shirt uittrekken en de regisseur zich voorstelde als ‘de neef van’ liep dat zaaltje heel snel leeg.

Niet vies van aandachttrekkerij dus, deze kleine Verhoeven, die meent dat zijn film het potentieel had „de jeugd afstand te laten nemen van terrorisme, zelfmoord, delinquentie en homofobie”. Je zou Teenagers bijna alsnog gaan zien, ware het niet dat zijn claim zo absurd is. Homofoob? Cannes, waar twee jaar terug La Vie d’Adèle de Gouden Palm won en dat, als elk groot filmfestival, jaarlijks een LGBT-prijs uitreikt, The Queer Palm? Vorig jaar won feelgoodfilm Pride, het jaar daarvoor de erotische thriller L’inconnu du lac.

Zo zit het ook elders goed met LGBT-films. Een hetero die homo speelt – dapper! – is al zo’n kwart eeuw een Oscarmagneet. Peter Finch werd in 1971 als eerste genomineerd in Sunday Bloody Sunday, William Hurt won de eerste ‘gay Oscar’ met Kiss of the Spider Woman, daarna volgden bijna veertig nominaties en tien Oscars voor LGBT-rollen. Dit jaar nam de aspergerhomo Alan Turing (Benedict Cumberbatch) het op tegen verknipte homo John du Pont (Steve Carell), en riep scriptschrijver Graham Moore bij zijn Oscar voor beste script: „Be weird, be different.” Met Ellen DeGeneres en Neil Patrick Harris als presentators zijn de Oscars anno 2015 net zomin homofoob als Cannes.

Verzet tegen homorechten is zo marginaal – in het Westen althans – dat LGBT-drama zich tegenwoordig in het nabije verleden afspeelt, toen aids nog dodelijk was (Dallas Buyers Club) of homoseksualiteit strafbaar (The Imitation Game). Zie ook Oscarwinnaar Eddie Redmayne, die zojuist zijn eerste setfoto’s als transseksueel Einar Mogens Wegener/Lili Elbe in The Danish Girl vrijgaf. Elbe onderging in 1930 als eerste een operatieve geslachtsverandering, met fatale afloop door een experimentele baarmoedertransplantatie. Half Hollywood cirkelde rond deze film: Nicole Kidman, Gwyneth Paltrow, Marion Cotillard. Hij riekt gewoon naar Oscars.

Je kan je inmiddels afvragen of de Teddy Award (Berlijn), de Queer Palm (Cannes) en de Queer Lion (Venetië) nog zinvol zijn. Zijn dat geen gettoprijzen die suggereren dat LGBT-films geen kans maken in echte competities? Het tegendeel blijkt.

    • Coen van Zwol