Hij vond dat ik hulp nodig had en overtuigde me

Elke carrière kent wel een leermeester. Voor Huseyin Asma (36) is dat Ferd Stouten (62) bestuurder van de Amsterdamse Montessori Scholengemeenschap.

„Pas 28 jaar oud was ik, toen ik werd gevraagd om te solliciteren als directeur van een nieuwe middelbare school in het multiculturele Amsterdam-Oost. Veel autochtone kinderen gingen in andere delen van de stad naar school. Daar moest de nieuwe school verandering in brengen. Iedereen zou zich er thuis moeten kunnen voelen. Of ik directeur wilde worden? Ik was afgestudeerd in bestuurskunde en was docent maatschappijleer op een andere school. Het vak van directeur zou iets heel anders zijn. Om af te tasten of ik de taak op me zou willen nemen, sprak ik af met de bestuurder van de scholengemeenschap: Ferd Stouten.

Hij gaf eerst les op de school waar ook prinses Beatrix onderwijs had gekregen, nu is hij bestuurder van een scholengemeenschap met veel kinderen uit gezinnen met grootstedelijke problematiek. Ik was meteen onder de indruk van Ferd. Hij maakte geen onderscheid tussen kinderen met verschillende achtergronden, geloven of huidskleuren.”

„Voor Ferd zijn we zijn uiteindelijk één. Ook hij en ik. Ferd is een autochtone atheïst, ik een Turks-islamitische Nederlander met Georgische grootouders. We zijn wereldburgers. Het idee van wereldburgerschap verbond ons meteen en al snel ging ik aan de slag als schooldirecteur. Inmiddels ben ik acht jaar directeur van het Metis Montessori Lyceum in Amsterdam-Oost. De kwaliteit van het onderwijs ligt op het landelijk gemiddelde en de samenstelling van leerlingen wordt steeds diverser.”

„Toen ik net begon wist ik weinig af van onderwijskundige vraagstukken. Dat had Ferd feilloos door. Hij vond dat ik daar hulp bij nodig had en wist me daarvan te overtuigen. Niet door te zeggen: je weet niets van onderwijskunde, werk daaraan. Dan was ik in de verdediging geschoten en had ik geen hulp geaccepteerd. Ferd complimenteerde me eerst voor mijn ondernemende en doorpakkende houding en voegde daaraan toe: ‘Om te zorgen dat jij je kunt richten op het leidinggeven, kun je misschien een goede onderwijskundige in je team gebruiken.’ Ik was er meteen van overtuigd dat dat een goed idee was. Ik doe dat nu op eenzelfde manier met mijn docenten.”