Jacht Fortuna kapseist voor ABN Amro

Foto Olivier Middendorp

Vannacht is het kunstwerk Fortuna van Leonard van Munster geplaatst op het Mahlerplein op de Zuidas in Amsterdam. Een jacht van 15 meter lang, 4,25 meter breed en 4,65 meter hoog ligt daar de komende weken gekapseisd als symbool voor een schip dat niet meer verder kan of zich juist na te zijn gestrand weer kan oprichten en verder kan varen.

Van Munster lanceerde het idee in 2012, toen hij artist in residence was op de Zuidas, locatie van veel hoofdkantoren van bedrijven in de financiële en zakelijke dienstverlening. Hij benaderde talloze bedrijven in het belangrijkste zakencentrum van Nederland voor sponsoring, maar kreeg bijna telkens nul op het rekest. „Bedrijven zien kunst alleen als verlengstuk van hun marketinguitingen, autonome kunst past daar niet in”, zegt Van Munster.

Wel hadden de gemeente, het Amsterdam Fonds voor de Kunsten en BPD (het vroegere Bouwfonds) geld toegezegd. AkzoNobel, ook aan de Zuidas gevestigd, sponsort de verf in natura. Na een aanvankelijke weigering is de Stichting Hello Zuidas, die het gebied moet promoten, nu met de benodigde ontbrekende 15.000 euro over de brug gekomen. ING belde met Van Munster na een artikel over zijn moeizame zoektocht in deze krant. „Maar zij vonden het geen goed idee om dit kunstwerk te sponsoren voor de deur van hun grote concurrent ABN Amro”, zegt Van Munster. „Ze vroegen of het ook voor hun hoofdkantoor op het Bijlmerplein in Zuidoost geplaatst kon worden. Dat wilde ik niet, dit werk was specifiek voor de Zuidas bedacht. Het is toch ook gek dat een bank als ABN Amro, die 1 miljard euro winst heeft gemaakt, hier niets voor over heeft.”

De bootverhuurder die hij had gevonden, haakte ook nog op het allerlaatste moment af. Van Munster spoedde zich naar een botenbeurs in Düsseldorf en sprak daar verkopers van boten aan. Daar vond hij een Nederlandse botenbouwer die toehapte. (NRC)