Zo blijven we de grootste schepen ter wereld feestelijk onthalen

Dit is 'm: de MSC Oscar. Het schip kan 19.200 containers vervoeren. Dat zijn, zo berekende Vox, 39.000 auto's, 117 miljoen paar sneakers of 900 miljoen blikken hondenvoer. Foto MSC official images (*)

Hoera. Het grootste containerschip ter wereld vaart vandaag - zo rond het begin van de avond - de haven van Rotterdam binnen. De MSC Oscar is 396 meter lang, 59 meter breed en kan rond de 19.200 containers vervoeren. Reden voor een feestelijk onthaal.

Maar kwam er begin dit jaar niet ook al een grootste schip ter wereld in Rotterdam aan? Klopt. Dat was de CSCL Globe, een containerschip van 400 meter lang en 58 meter breed. En omdat het nét iets minder containers dan de MSC Oscar kan verschepen, 19.000, heeft het de titel van grootste schip ter wereld moeten afstaan. Een vlugge kampioenwisseling - want in januari nog voer de CSCL Globe feestelijk Rotterdam binnen. Typerend voor een sector waar de schepen snel almaar groter worden. Want grotere schepen betekent lagere kosten per vervoerde container.

Havens passen zich daar op aan, ook Rotterdam. Die liet de Tweede Maasvlakte bouwen om (onder meer) de containergiganten te kunnen ontvangen, en om zo als haven mee te blijven tellen.

Grootste schepen feestelijk binnenhalen, helpt daar ook bij. Want je hebt natuurlijk ook nog het cruiseschip. Of het hefvaartuig. En Chinese marineschepen.

* (All images appearing in this publication are the exclusive property of MSC and are protected under International Copyright laws. The images may not be reproduced, copied, transmitted or altered without the written permission of MSC.)