Single en boven de dertig? Tinder-daten kan duur uitpakken

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Tinder is hot, Tinder is gratis, Tinder is effectief. Maar de populaire dating-app Tinder is vervelend wanneer je per ongeluk iemand ‘wegveegt’ terwijl je op precies dat moment beseft dat hij eigenlijk wél een lieve glimlach heeft, dat je wél met haar wilt chatten. Kans verkeken, volgende profielfoto dan maar,

Daar komt een oplossing voor: een rewind-funtie om een onbedoelde swipe naar rechts terug te nemen. Maar voor die mogelijkheid - en een ‘paspoort’-zoekfunctie om ook buiten je directe omgeving naar dates te zoeken - moet je gaan betalen. En hoe ouder je bent als zoekende single, hoe meer je moet betalen voor Tinder Plus.

Tieners en twintigers kunnen de upgrade krijgen voor 9,99 dollar; de alleenstaande boven de dertig 19,99 dollar. Dat verschil van bijna negen euro is heel normaal, zei een woordvoerster tegen Bloomberg: online-consumenten zijn wel gewend aan ‘diverse prijsniveaus’, zie ook Spotify.

Tinder heeft door wat Buzzfeed net betoogde: “Als je boven de dertig en single bent, moet je Tinder gebruiken.” Die groep heeft meer te besteden en Tinder wil daar van profiteren.

Of zijn ‘oude’ singles ‘walgelijk’?

Iedereen wil het doen met Costco

Verse zalm, benzine, sportkleding en een redelijke Bordeaux: de zelfs naar Amerikaanse begrippen gigantische warenhuizen van Costco zijn voor veel Amerikanen een one-stop shop geworden. En waarom niet? Met een jaarlidmaatschap dat minder dan honderd euro kost krijgt de klant kortingen die nergens anders te vinden zijn.

En dus wil elke bank zich aan verbinden aan Costco (27 miljoen klanten, 180 duizend werknemers, omzet 112 miljard dollar). American Express had een exclusieve deal met het winkelbedrijf, maar die loopt af. Visa en Citigroup zijn de volgende partners voor Costco, dat de zakelijke deals kan kiezen als het populairste meisje op het bal.

“Een groot verlies” voor AmEx, schrijft de Wall Street Journal. Binnen de samenwerking konden klanten hun Costco-creditcard van AmEx overal gebruiken. “Dat was verantwoordelijk voor een groot deel van AmEx’ uitgaven.”

Het afgelopen decennium heeft Costco zijn omzet meer dan verdubbeld. Die bedraagt nu ruim honderd miljard euro, met een winst van 1,8 miljard euro.

Google marcheert door

Bij Google houden ze van catchy namen. Nu is een plan met de codenaam Project Nova: een mobiel netwerk dat ‘naadloos’ heen en weer zal schakelen tussen bestaande wifi-hotspots en mobiele zendtorens.

Topman Sundar Pichai vertelde tijdens het Mobile World Congress dat Google de ruggengraat van het nieuwe netwerk gaat bouwen. “Om zo connectivity op te bouwen. We zullen samenwerken met aanbieders in de hele wereld zodat zij hun diensten over onze backbone kunnen aanbieden.”

Google biedt al gratis wifi aan in steden als San Francisco en New York. “Ook groeit de rol als Internet Service Provider door de snelle kabeldienst Google Fiber en met experimentele connectivity via vliegtuigen”, schrijft Fortune.