Jij zorgt dat de toeristen het Tassenmuseum weten te vinden

Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Senior marketeer
Bedrijf: Tassenmuseum (16 vaste werknemers, 70 vrijwilligers)
Wat opvalt aan de vacature:  ”Er bestaat geen ander museum in de wereld dat zich zo gespecialiseerd en uitgebreid met dit onderwerp bezighoudt.”

Wat doe je dan eigenlijk?

Hoe komt een toerist naar Nederland? En wanneer bepaalt hij of zij dan welke musea interessant zijn om te bezoeken? Jij weet het. Of in ieder zoek je het uit. Want het grootste tassenmuseum van de wereld in Amsterdam, met een collectie van 500 jaar geschiedenis van de Westerse vrouwen- en mannentas, wil graag meer toeristen trekken. Het museum krijgt geen subsidie en is afhankelijk van het geld dat binnen komt via het publiek. Nu zijn dat ongeveer 85.000 bezoekers per jaar en dat moet richting de 100.0000. Daar moet jij voor gaan zorgen.

“Voor de Nederlandse markt hebben we al verschillende campagnes en we doen bijvoorbeeld mee aan de museumkaart”, zegt Marcia Raijmakers, zakelijk leider van het museum. Maar hoe krijg je die toerist nou het beste binnen?

Je duikt in de internationale toeristenmarkt, doet onderzoek naar de effecten van onder andere een postercampagne of samenwerking met touroperators. Ook bekijk je of de Engelse markt bijvoorbeeld anders werkt dan de Duitse.

Waarom zoeken ze iemand?

Het Tassenmuseum wil groeien en heeft daar een ervaren senior marketeer voor nodig die zelfstandig een marketingstrategie kan bedenken en uitvoeren.

Wat voor collega moet je zijn?

Je bent in staat om met verschillende collega’s samen te werken, zoals de conservatoren, die veel van de collectie weten, en de zakelijke leiding. Je luistert goed, maar weet ook wanneer je een knoop moet doorhakken, want je moet wel gewoon je targets halen. Ook heb je affiniteit met mode, je werkt immers continu in een omgeving waar het om tassen en mode draait. Raijmakers:

“Je hoeft geen Chanel tas te hebben, maar als je met een plastic tas op de sollicitatie komt dan pas je hier toch niet zo goed.”

Wat verdient dat?

Tussen de 2.872 en 3.759 euro bij een 40-urige werkweek. En korting op de museumcollectie. Bovendien mag je iedere ochtend door het museum naar je werkplek lopen, want het kantoor zit gewoon in hetzelfde gebouw.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Op dit moment is er voor het Tassenmuseum nog geen goed buitenlands marketingbeleid. En dat moet er wel gaan komen, onder jouw leiding. Raijmakers: “Er is echt ruimte voor verbetering en daarin heb je dus veel vrijheid en veel mogelijkheden.” Maar daarmee zijn de verwachtingen ook wel hoog: je moet zelfstandig een marketingstrategie opzetten.