Bedrijven besteden meer aan reclame op Nederlandse tv

Foto ANP / Lex van Lieshout

Bedrijven hebben vorig jaar meer besteed aan reclame op de Nederlandse televisie dan in 2013. Tv-zenders hebben niet alleen meer verdiend met ‘gewone’ commercials, maar ook de inkomsten uit sponsoring en andere vormen van zogenoemde non-spot reclame zijn gestegen. Bovendien kregen de zenders meer geld binnen uit commercials op hun digitale videoplatformen. Non-spot en online video zijn echter nog steeds relatief kleine bronnen van inkomsten voor de zenders.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die vanmiddag zijn gepresenteerd door SPOT, de brancheorganisatie van STER (NPO), RTL, SBS en de kleinere Nederlandse tv-zenders. Volgens SPOT zijn de netto bestedingen voor tv-reclame in 2014 964 miljoen euro, een stijging van 3,3 procent. Netto wil zeggen: inclusief de kortingen die grote adverteerders krijgen op de bruto bedragen op de tariefkaarten.

Meer televisie

Vorig jaar hebben adverteerders 850 miljoen euro besteed aan ‘gewone’ commercials en 114 miljoen aan non-spot reclame zoals sponsoring, billboarding (‘Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…’) en de gezamenlijke productie van tv-programma’s. De online videoplatformen van de SPOT-zenders haalden een advertentieomzet van 21 miljoen euro; dat is 70 procent meer dan in 2013. SPOT telt de inkomsten van YouTube en andere videosites niet mee. Volgens adviesbureau PwC werd vorig jaar voor naar schatting 27 miljoen euro besteed aan ‘video internet advertising’, inclusief YouTube.

De stijging in tv-reclame komt vooral doordat mensen vorig jaar meer televisie hebben gekeken. SPOT noemt de 200 minuten per dag die Nederlanders vorig jaar keken een record sinds de invoering van de kijcijfermetingen. Vorig jaar speelden daarbij vooral grote evenementen als het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië, de Olympische Winterspelen in Sotsji en het Eurovisie Songfestival. SPOT verwacht dat de tv-markt in 2015 enkele procenten zal groeien.

Op basis van de omzet van STER, RTL en SBS in 2013 valt te concluderen dat RTL tweevijfde van de reclamegelden ontvangt en de publieke omroep en SBS elk een vijfde. De overige inkomsten komen voor rekening van de regionale omroepen en de kleinere commerciële zenders (Viacom/MTV en Discovery).

    • Jan Benjamin