Wie is dé Britpopmuzikant van dit moment?

Noel Gallagher foto AFP

Drie generaties van Britpopmuzikanten roeren zich met nieuwe muziek. Zoals de jaren negentig geheel aan Oasis toebehoorden en het vorige decennium aan The Libertines, maken de Palma Violets een goede kans om dé Britpopband van nu te worden. Hun single Danger In The Club is een voorproefje van hun gelijknamige, tweede album (verschijnt 1 mei) dat geen concessies doet aan de wilde, ongepolijste sound van een band die liever in kraakpanden speelt dan in reguliere concertzalen. Niettemin leent het lo-fi klinkende refrein van Danger in the clubzich bij uitstek om door festivalgangers mee gebruld te worden, zoals Oasis dat ooit voor elkaar kreeg met Wonderwall.

Nu Liam Gallagher met zijn band Beady Eye de handdoek in de ring heeft gegooid is het aan broer Noel om zijn plek als elder statesman van de Britpop op te eisen. Het tweede album Chasing Yesterday met zijn band High Flying Birds is een verdienstelijke pas op de plaats, waarbij de High Flying Birds harder zijn gaan rocken. Zelfs de folky ondertonen van Riverman en The Girl With The X-Ray Eyes monden uit in Oasis-waardige refreinen. Noel Gallagher is een zelfverzekerd zanger die niet de snerpende intensiteit heeft van zijn broer, maar die wel heeft bewezen dat hij optredens tot een goed einde kon brengen, als broer Liam weer eens furieus van het podium was gelopen. Noel Gallagher speelt later deze maand met High Flying Birds in TivoliVredenburg (20/3) in Utrecht en op 20 juni op het Best Kept Secret Festival in Hilvarenbeek.

Noels muziekpraktijk begint steeds meer te lijken op die van zijn vriend en vertrouwensman Paul Weller. Allebei zijn ze gelouterde artiesten die hun bandverleden ontstegen met veelzijdigere en experimentelere muziek. Op Chasing Yesterday uit het experiment zich vooral in de informele stemsamples en geluidscollages die de muziek omlijsten. In Lock All The Doors en You Know We Can’t Go Back wordt een muur van geluid opgetrokken die fraai contrasteert met de Wonderwall-achtige powerballads waarin Gallagher nog altijd excelleert. The Dying Of The Light is er bijvoorbeeld zo eentje.

Ondertussen maken The Libertines zich op voor een nieuw album en optredens met een herboren, cleane Pete Doherty. Bloedbroeder Carl Barat houdt zijn stembanden soepel met de jonge gelegenheidsband The Jackals en het album Let It Reign, vol stoere rock. De band speelt vanavond in Bitterzoet, Amsterdam.

Barats rolmodel is Joe Strummer van The Clash met wie hij een liefde deelt voor romantisch rock-’n-rollsentiment waarin reggae, staccatoritmes en rebelse teksten om voorrang schreeuwen. ,,We are not afraid of anyone” daagt Barat jonge honden als Palma Violets en Catfish and the Bottlemen uit – die staan te trappelen om zijn plek in te nemen.