Helpt de steenrijke maker van Ray-Ban en Oakley zijn eigen imperium om zeep?

Voor de Italiaanse zonnebrillenmaker Luxottica en oprichter Leonardo Del Vecchio schijnt de zon al jaren. Het bedrijf achter de monturen van onder meer Ray-Ban, Oakley, en Armani komt vandaag met jaarcijfers. De omzet over 2014 is al bekend. Met dik 7,6 miljard euro was het wederom een recordjaar voor de Italianen.

Maar in de mooie merkenportefeuille en miljardenomzet zijn nu dankzij de 79-jarige Del Vecchio voor het eerst barsten zichtbaar.

Imperium

Luxottica bouwde de afgelopen decennia een zonnebrillenimperium van ongekende proporties. Naast Ray-Ban en Oakley zit het bedrijf via licenties achter vrijwel alle designermerken . Luxottica zou zou goed zijn voor 80 procent van de luxe brillenmarkt.

De Italianen ontwerpen niet alleen, maar verkopen ook. In de VS bezitten ze belangrijke brillenketens als Lenscrafters. Wel eens gehoord van Sunglass Hut? Ook van Luxottica.

Ondertussen staat de beurskoers drie keer hoger dan vijf jaar geleden.

Dat is in grote mate te danken aan topman Andrea Guerra die Luxottica in tien jaar tijd tot dominante speler omvormde en bijvoorbeeld Ray-Ban opkocht en hip maakte.

Aftocht

Maar Guerra vertrok deze zomer na slaande ruzie met oprichter Del Vecchio - sinds het overlijden van Nutella-uitvinder Michele Ferrero deze maand met een vermogen van 19 miljard euro de rijkste Italiaan.

delvecchio_leonardo_0

Del Vecchio, die opgroeide in een weeshuis, bezit met zijn familie ruim 61 procent van de Luxottica-aandelen. Hij bemoeide zich niet met de dagelijkse gang van zaken. Tot deze zomer.

Del Vecchio besloot dat er een nieuwe organisatiestructuur moest komen met twee topmannen die aan hem rapporteren. Guerra zag dat niet zitten en liep met zijn afvloeiingsregeling van 41,5 miljoen euro de deur uit. Sinds december is hij de economische adviseur van premier Renzi.

En nog één

Volgens Italiaanse media was Guerra eerder al gepolst voor een ministerspost en schijnt Del Vecchio geïrriteerd te zijn geweest dat hij daar niet direct ‘nee’ op antwoordde. Ook de deal die Luxottica sloot met Google om monturen voor de (onlangs geschrapte) Google Glass te produceren, wekte schijnbaar de woede van Del Vechhio.

Guerra’s opvolger Enrico Cavatorta onderschreef vervolgens dat “een structuur met een enkele topman niet werkt”, Maar stapte zes weken later óók op. De reden: de nieuwe organisatiestructuur en Francesco Milleri, degene die dankzij druk van Del Vecchio’s vrouw naast hem zou worden geplaatst.

Vervolgens werd Del Vecchio zelf maar interim-ceo.

Wat vindt de markt?

De koers van Luxottica reageerde flink op de aftochten, maar herstelde ook. JP Morgan voorspelt voor vandaag de aankondiging van een gigantisch dividend. Vandaar dat aandeelhouders het op de korte termijn dus prima lijken te vinden.

Analisten zijn kritischer. Ze vrezen bijvoorbeeld dat het door Del Vecchio’s gedrag moeilijker wordt de beste bestuurders aan te trekken.

Ook wordt getreurd dat Luxottica niet langer hét voorbeeld is van goed bestuur bij Italiaanse familiebedrijven. Dat was het jarenlang omdat bestuursvoorzitter Del Vechhio een topman van buiten (Guerra) haalde en zich niet met de dagelijkse leiding bemoeide.

In een analistenrapport noemt AlphaValue de chaos “overduidelijk een verkeerd signaal” en waarschuwt het voor ongemotiveerde werknemers. Ja, Luxottica presteert geweldig:

“Maar wij geloven dat de bestuurlijke instabiliteit en doordringendheid van de bestuursvoorzitter dat kan verzwakken”.