Dit schrijven andere media vandaag

WESTZAAN - Koeien staan na een lange tijd in de stal op de eerste lentedag weer in de wei. ANP REMKO DE WAAL Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag?

NXP maakt grote sprongen op het wereldtoneel

NXP Semiconductors staat op het punt de markt voor halfgeleiders op haar kop te zetten, meldt de Telegraaf. Het Nijmeegse bedrijf dat computerchips produceert zou voor 40 miljard dollar Amerikaanse concurrent Freescale willen overnemen.

De plannen van de twee bedrijven laten volgens de krant zien dat fabrikanten van halfgeleiders en chips weer genoeg vertrouwen hebben om fusies aan te gaan terwijl hun klanten - makers van tablets en smartphones - leveranciers willen consolideren. De overname van Freescale moet NXP ook toegang gaan bieden tot de lucratieve auto- en industriële markt.

NXP maakt grote sprongen op het wereldtoneel. Vorige maand kondigde het ook al een joint venture met de Chinese staatsinvesteringsmaatschappij JCA aan. Volgens de Telegraaf een miljoenendeal die het Eindhovense bedrijf toegang biedt tot de zeer lucratieve Chinese markt.

Kabinet maakt geld vrij voor ambachten

Minister van Onderwijs Jet Bussemaker maakt jaarlijks 75 miljoen euro extra vrij om ambachtsopleidingen en de economie te stimuleren, schrijft de Volkskrant. Zij volgt hiermee het advies van de Sociaal-Economische Raad op dat in 2013 al waarschuwde voor het verdwijnen van banen in de ambachtelijke sector.

Met de plannen van het kabinet lijkt er weer een toekomst te zijn voor glazeniers en prothesemakers, schrijft de krant. De specialistische mbo-opleidingen voor deze ambachten zijn vaak kleinschalig en dus kwetsbaar. Minister Bussemaker wil ze met 75 miljoen extra uit het zogeheten Techniekpact, dat de aansluiting tussen studie en praktijk moet verbeteren, weerbaar maken en garanderen dat ze niet verdwijnen.

Maersk is somber over toekomst

Søren Skou, de CEO van containervervoerder Maersk Line, ziet de toekomst somber in. Volgens hem koelt de wereldhandel dit jaar sterk af door de lage olieprijzen en de economische tegenvallers in de BRIC-landen, meldt Z24.

Alleen de groei van de zaken van Maersk in de Verenigde Staten is reden voor optimisme, vertelt Skou. Maar zelfs die is beperkt. De CEO zet desalniettemin in op investeringen van zijn vloot. De laatste keer dat Maersk nieuwe schepen aankocht was in 2010. En ook in een afkoelende wereldmarkt valt geld te verdienen.

    • Hans Klis