Gaat Stromae op zoek naar een nieuwe platendeal?

Foto EPA

Is dat even goed getimed van Paul Van Haver, artiestennaam Stromae. Op het moment dat de Brusselaar echt mega is, loopt zijn contract bij zijn platenfirma af. Even vergelijken met de voetbalwereld? Daar biedt een club in zo’n geval loonsverhoging en bonussen aan. De muziekwereld zit anders in elkaar. Een muzikant krijgt geen loon, maar verdient geld uit platenverkoop, concerten en auteursrechten.

Zijn firma helpt hem om zijn ding te doen en zijn geld te verdienen. De platenmaatschappij is een soort bank en verkoopt haar knowhow qua distributie en marketing. Zo wordt geld verdiend.

Olivier Nusse, directeur van Stromaes platenfirma Mercury, meldde al dat hij zijn artiest graag wil houden. Mercury maakt deel uit van Universal, de grootste muziekgroep ter wereld. De samenwerking heeft de Stromae aan de top gebracht.

Goed geboerd dus. Waarom zou Stromae dan naar een andere firma gaan? Drie mogelijke redenen.

1. Artistieke vrijheid

De eerste is subjectief. Hij moet zich goed voelen om zijn ding te kunnen doen. Stromae heeft bij Mercury een ‘licentiedeal’. Dat betekent dat hij zijn muziek en clips zelf produceert, en ook betaalt, en die dan in exclusieve licentie geeft aan de platenfirma. In zijn geval zorgt de firma voor de distributie en de promotie. Al meermaals bleek dat Stromae daarin de teugels goed in handen heeft.

2. Doorbreken in de VS

Een andere reden is de expansieve ambitie van de artiest. Stromae verkocht 80 procent van zijn platen in Frankrijk en België. Hoe vaak hij ook een ‘wereldster’ genoemd wordt, dat is hij niet. In Groot-Brittannië heeft hij van Racine carrée 14.000 albums verkocht, in de VS 55.000. Daar heeft Universal niet veel aan verdiend.

Wil Stromae doorbreken in Engelstalige landen, dan is een gigantische inspanning nodig. We kennen geen enkele Franstalige artiest die daar lange tijd meetelde op de mainstreammarkt. Maar Stromae heeft troeven: een stevig kapitaal, een briljante act, en hij maakt dance.

Kunnen Warner of Sony, de twee andere grote firma’s, hem overtuigen dat ze hem in de VS verder kunnen helpen? Kan hij niet beter kiezen voor een kleinere firma die hem voor 200 procent steunt, zoals Adèle dat ook deed? En wil Paul Van Haver, die al vaker aankondigde dat hij graag wat rust wil, eigenlijk wel jaren van zijn leven besteden om de VS, met zijn vele kilometers en zijn onmogelijke radiosysteem, te veroveren?

Hij gaat in elk geval wel (bescheiden) touren:

3. En dan is er nog het geld

Dan is er een derde reden waarom Stromae het voor gezien zou kunnen houden bij Universal: geld. Warner en Sony mogen dan kleiner zijn, ze hebben heus wel kapitaal om Stromae dezelfde condities te bieden als Universal én er een dubbele tekenbonus bij te doen. Zelfs als Stromae geen grotere ambities heeft dan continentaal Europa, liggen ook daar markten waar het nog vooruit kan gaan. Scandinavië en Duitsland bijvoorbeeld.

Het is onmogelijk om in de hoofden van de betrokkenen te kijken, en de rekeningen van Universal na te trekken. Maar één ding is duidelijk: Stromae is een team, dat erg goed nadenkt en heel duidelijke ambities heeft. Wat de firma’s in hun jacht ook beloven, de artistieke integriteit van de zanger zal er niet onder lijden. Wat rest, is de vraag wat hij nog wil bereiken. Wie wil daarin het verst met hem meegaan?

© De Standaard